Om overgewicht bij kinderen effectiever te bestrijden worden interventies aanbevolen op meerdere ecologische niveaus (school, thuisomgeving en buurt). Sociale marketing is een methode waarbij marketingtechnieken worden gebruikt om gezondheidsdoelen te bereiken. In dit onderzoek is met sociale marketing een watercampagne opgezet, die een uitbreiding is van Rotterdam Lekker Fit! met meer ecologische niveaus. Doel was om de consumptie van (ge)zoete dranken bij kinderen terug te dringen. Primaire doelgroep van de interventie waren Turkse en Marokkaanse moeders. De effecten en ontwikkeling van de Watercampagne worden beschreven. De effectiviteit van de Watercampagne is bepaald in een gecontroleerd onderzoek op twee interventie- en twee gematchte controlescholen (n = 1.288). Begin- en eindmetingen werden gedaan via oudervragenlijsten (groep 2–7), kindervragenlijsten (groep 5–7) en via observaties in de klas (groep 2–7). Uit de oudervragenlijsten (n = 322) bleek dat er gunstige interventie-effecten zijn voor de hoeveelheid (ge)zoete drank en het aantal keer per dag dat (ge)zoete dranken werden gedronken. Uit de observaties (n = 902) bleek er een gunstig interventie-effect te zijn wat betreft het aantal (ge)zoete dranken dat werd meegenomen naar school. De Watercampagne, opgezet met behulp van sociale marketing, is effectief in het terugdringen van de consumptie van (ge)zoete dranken. In hoeverre sociale marketing hieraan heeft bijgedragen, dient nader onderzocht te worden.