Groepen zijn er in soorten en maten, voor een deel afhankelijk van de gevarieerde contexten waarbinnen ze te vinden zijn. Ook op het terrein van het begeleiden van groepen zijn er vele mogelijkheden. Met het oog op de verschillende werkvelden en toepassingsgebieden is het handig om onderscheid te kunnen maken tussen verschillende soorten groepen. Zo kunnen we bij het begeleiden van groepen op eenvoudige wijze aangeven wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen procesgroepen, informatiegroepen, themagroepen, opvoedingsgroepen, verwerkingsgroepen, enzovoort, en kan de begeleider zijn benaderingswijze daarop afstemmen. In dit hoofdstuk bieden we een typologie van drie soorten groepen volgens het ‘hoofd-hart-handenprincipe’, waarbij hoofd staat voor kennis, hart voor emotie en handen voor gereedschap. Met andere woorden: weten, voelen en doen. Hiervan uitgaande worden drie typen groepen onderscheiden: cognitief georiënteerde groepen, belevings- en ervaringsgeoriënteerde groepen en gedrags- en vaardigheidsgeoriënteerde groepen.