Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2004 | Boek

Spelend begeleiden van kinderen in het ziekenhuis

Het werk van de pedagogisch medewerker

Auteur: Nellie van Wageningen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

Boekenserie : Werken in SPH

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Dit cahier gaat over kinderen in het ziekenhuis, zieke kinderen dus, en over de bijzondere situatie waarin zij en hun ouders zich bevinden. Ziekte kan instabiliteit veroorzaken in het systeem van het gezin en de opvoedingsrelatie die ouders met hun kinderen hebben. Ziekte kan onzekerheid teweegbrengen bij kinderen en ouders. Er kan opvoedingsverlegenheid, opvoedingsspanning of opvoedingsonzekerheid ontstaan, zodanig dat er zelfs sprake kan zijn van een problematische opvoedingssituatie. In dit boekje wordt ingegaan op de specifieke rol die de pedagogisch medewerker heeft in het ondersteunen van ouders en kinderen in het ziekteproces en het omgaan met de ziekenhuisopname. De pedagogisch medewerker begeleidt het kind en geeft pedagogische adviezen aan zowel de ouders als aan ziekenhuismedewerkers. Naast ontspannings- en afleidingstechnieken is spel hierbij een van de belangrijkste middelen die zij gebruikt bij de begeleiding van de opgenomen kinderen.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1. Definitie en afbakening
Samenvatting
In dit eerste hoofdstuk wil ik ingaan op het kind in het ziekenhuis. Wat kunnen de redenen tot opname zijn? Wat voor soorten ziekenhuizen zijn er? Hoe beleven kinderen ziekte en opname? Wat is de rol van de ouders?
Nellie van Wageningen
2. Achtergronden
Samenvatting
In dit hoofdstuk wil ik ingaan op de geschiedenis en het ontstaan van kinderziekenhuizen in Nederland. Vanuit deze geschiedenis is ook het ontstaan van de functie pedagogisch medewerker te begrijpen.
Nellie van Wageningen
3. Methodisch werken
Samenvatting
Methodisch werken is het planmatig, doelgericht en systematisch te werk gaan. Een sph’er, en dus ook de pedagogisch medewerker, onderzoekt de hulpvraag, ontwerpt een hulpverleningsplan op het gebied van verzorging, begeleiding of behandeling, formuleert het doel van het hulpverleningsplan en kiest de methode om dat doel te bereiken. Vervolgens wordt het plan uitgevoerd en geëvalueerd.
Nellie van Wageningen
4. Specifieke problemen
Samenvatting
Binnen het hele scala van wat er zich in een ziekenhuis afspeelt, zijn er kinderen met specifieke problemen te onderscheiden. De heel jonge kinderen, de pasgeborenen, de kinderen op de intensive care, de chronisch zieke kinderen, gehandicapte kinderen, allochtone kinderen en kinderen uit asielzoekerscentra (vluchtelingen). Ook overlijden er kinderen in het ziekenhuis. Elk van deze groepen vraagt specifieke aandacht, ook van de pedagogisch medewerker.
Nellie van Wageningen
5. Overige voorzieningen
Samenvatting
Ook een leerling die ziek is heeft recht op onderwijs! De school is hiervoor verantwoordelijk. Te vaak echter wordt ervan uitgegaan dat de leerling andere dingen aan z’n hoofd heeft. Dit hoeft echter niet zo te zijn. Vaak wil het kind juist bezig zijn met school, ook om op die manier met de toekomst bezig te zijn. Bezig zijn met school voorkomt onnodige achterstanden en dit komt het genezingsproces ten goede. Het belangrijkste is het houden van contacten met zijn klas. Weer terug op school moet hij snel zijn plek weer vinden en dit is lastig als hij er enige tijd niet bij hoorde. Elke leerling heeft recht op onderwijs. Ook een zieke leerling telt mee!
Nellie van Wageningen
Nawerk
Meer informatie
Titel
Spelend begeleiden van kinderen in het ziekenhuis
Auteur
Nellie van Wageningen
Copyright
2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-9642-9
Print ISBN
978-90-313-3217-5
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9642-9