Talentidentificatie en talentoptimalisatie zijn belangrijke onderwerpen in zowel sport- en muziekwereld als het zakenleven. Het is bekend dat oefening leidt tot een betere prestatie en dat door oefening, oftewel deliberate practice, veranderingen plaatsvinden in het brein. Dit is bekend geworden als de 10-jaar-regel: tien jaar lang trainen/oefenen veroorzaakt een significante verbetering in prestatie en hierbij ook veranderingen van hersenweefsel. Maar als alle leden van een team in dezelfde context trainen en leven, dat wil zeggen evenveel trainingsuren, hetzelfde eetpatroon en evenveel slaap, hoe is het dan mogelijk dat de één beter presteert dan de ander? Dit artikel geeft inzicht in de leerprocessen die prestaties verbeteren en presenteert daarnaast een idee over wat talent is. Talent is de verklaring voor waarom sommigen beter presteren dan anderen (onder dezelfde leercondities). Toptalenten tonen veelal cognitieve vaardigheden van buitengewoon hoog niveau, met name wat betreft visuele-informatieverwerkingssnelheid en werkgeheugen. Naast deze cognitieve vaardigheden is het motivatieprofiel van de toptalenten in kaart gebracht. Het blijkt dat zij over een bepaald persoonlijkheidstype beschikken waardoor topprestaties mogelijk worden. De combinatie van uitmuntende cognitieve vaardigheden en een specifiek motivatieprofiel verhoogt de kans op succes. Het identificeren en optimaliseren van toptalent is een uniek proces, waarbij de klinische neuropsychologie een steeds grotere rol blijkt te spelen.