Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-2003 | Journaal

Teleconsultatie, voordelen voor de patiënt

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 12/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Gezamenlijke consultatie via telecommunicatie tussen huisarts, in aanwezigheid van de patiënt, en specialist is niet goedkoper voor de overheid, maar wel voor patiënten. Bovendien wordt het werkverzuim van patiënten verminderd. De onderzoekers in Engeland gingen de kosten van teleconsultatie voor de overheid en de patiënt na en ook het verlies van productiviteit van patiënten. Bij 1051 patiënten werd een gezamenlijk consult van huisarts en specialist via telecommunicatie uitgevoerd terwijl 1043 patiënten een gewone verwijzing naar de specialist in het ziekenhuis kregen. De deelnemers werden 6 maanden gevolgd. De overheidskosten bestonden uit kosten van de huisarts en specialist, telefoonkosten en kosten voor apparatuur. Ook werd het aantal aanvullende onderzoeken en extra consulten in beide groepen in beeld gebracht. Aan de patiënten werd gevraagd een vragenformulier in te vullen over vervoerskosten, kosten van begeleiding naar specialist door een familielid en werkverzuim. De teleconsultatie bleek de overheid £ 108 (€ 156) per patiënt extra te kosten. Voor de patiënt was teleconsultatie bijna £ 8 (€ 12) goedkoper, onder andere door een vermindering van de vervoerskosten. Omdat de patiënten minder tijd van het werk verzuimden, leverde de teleconsultatie de patiënt nog eens een extra voordeel van £ 11 (€ 16) op. Patiënten waren ook meer tevreden na teleconsultatie. De teleconsultatie leverde een significante reductie in aanvullend onderzoek op, maar dit resulteerde maar in een geringe kostenbesparing. Hoewel het niet is onderzocht in dit onderzoek, zou teleconsultatie van educatieve waarde voor de huisarts kunnen zijn en zo kunnen bijdragen aan een betere behandeling en begeleiding van de patiënt. Maar zolang teleconsultatie de overheid geld kost, zal in deze tijd van bezuinigingen de teleconsultatie in Nederland nog even op zich laten wachten. (ToH) …
Literatuur
go back to reference Jacklin PB, et al. Virtual outreach: economic evaluation of joint teleconsultations for patients referred by their general practitioner for a specialist opinion. BMJ 2003;327:84-8.CrossRef Jacklin PB, et al. Virtual outreach: economic evaluation of joint teleconsultations for patients referred by their general practitioner for a specialist opinion. BMJ 2003;327:84-8.CrossRef
Metagegevens
Titel
Teleconsultatie, voordelen voor de patiënt
Publicatiedatum
01-12-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 12/2003
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083222