Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-04-2008 | Wetenschap kritisch bekeken

Using action research to construct national evidence-based nursing care guidance for gerontological nursing1

Auteurs: Karen Cox, J. Booth, D. Tolson, R. Hotchkiss, I. Schofield

Gepubliceerd in: Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice | Uitgave 2/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Al meer dan twintig jaar wordt gesproken over de theorie-praktijkkloof in de verpleegkunde2,3 en het blijft nog steeds onderwerp van onderzoek. Het bestaan van deze kloof wordt nauwelijks nog ontkend. De energie wordt steeds meer gestoken in het onderzoeken van de effectiviteit van methodieken om die kloof te overbruggen. In dit artikel wordt de ontwikkeling van een richtlijn door een Community of Practice ingezet als een methodiek om die theorie-praktijkkloof te overbruggen. Richtlijnen worden vaak ontwikkeld voor onderwerpen waarover ‘harde’ evidence beschikbaar is door systematische reviews en randomized clinical trials. Onderwerpen die de kern van het verpleegkundig beroep vormen blijven hierdoor onderbelicht in evidence-based practice.
Literatuur
go back to reference Booth J, Tolson D, Hotchkiss R, Schofield I. Using action research to construct national evidence- based nursing care guidance for gerontological nursing. J Clin Nurs 2007; 16:945-953. Booth J, Tolson D, Hotchkiss R, Schofield I. Using action research to construct national evidence- based nursing care guidance for gerontological nursing. J Clin Nurs 2007; 16:945-953.
go back to reference Hunt J. Indicators for nursing practice: the use of research findings. J Adv Nurs 1981; 6:189- 194. Hunt J. Indicators for nursing practice: the use of research findings. J Adv Nurs 1981; 6:189- 194.
go back to reference Hunt J. Barriers to research utilisation: guest editorial. J Adv Nurs 1996; 23:423-425. Hunt J. Barriers to research utilisation: guest editorial. J Adv Nurs 1996; 23:423-425.
go back to reference Thomson P. SIGN guidelines: an investigation into their value and use in contemporary nursing practice and education. Health Bull 1999; 57:205-214. Thomson P. SIGN guidelines: an investigation into their value and use in contemporary nursing practice and education. Health Bull 1999; 57:205-214.
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid & Zorg. Passend bewijs: ethische vragen bij het gebruik van evidence in het zorgbeleid. Signalering ethiek en gezondheid 2007/4. Den Haag: Centrum voor ethiek en gezondheid, 2007. Raad voor de Volksgezondheid & Zorg. Passend bewijs: ethische vragen bij het gebruik van evidence in het zorgbeleid. Signalering ethiek en gezondheid 2007/4. Den Haag: Centrum voor ethiek en gezondheid, 2007.
go back to reference Wenger E. Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: University Press, 1998. Wenger E. Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: University Press, 1998.
Metagegevens
Titel
Using action research to construct national evidence-based nursing care guidance for gerontological nursing1
Auteurs
Karen Cox
J. Booth
D. Tolson
R. Hotchkiss
I. Schofield
Publicatiedatum
01-04-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice / Uitgave 2/2008
Print ISSN: 1572-2082
Elektronisch ISSN: 1876-8806
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03077162