Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Van bewustwording tot actie: de rol van onderwijs voor Planetary Health

Auteurs : Philip ND Elders, Hans C Ossebaard, Egid M van Bree, Liesbeth M Timmermans, J Maarten R Manten, Eva S Cohen, Annemarie Bergsma, Elke Slagt-Tichelman

Gepubliceerd in: Groene zorg, groene planeet

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Planetary Health is een oplossingsgerichte benadering van de ecologische crisis die de gezondheid bedreigt. Zij zet bovendien rechtvaardigheid centraal.
Literatuur
1.
go back to reference Steffen W, et al. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347, 1259855 (2015). Steffen W, et al. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347, 1259855 (2015).
2.
go back to reference Whitmee S, Haines A, Beyrer C, et al. Safeguarding human health in the Anthropocene epoch: report of The Rockefeller Foundation – Lancet Commission on planetary health. The Lancet. 2015;386(10007):1973-2028. DOI:10.1016/S0140-6736(15)60901-1. Whitmee S, Haines A, Beyrer C, et al. Safeguarding human health in the Anthropocene epoch: report of The Rockefeller Foundation – Lancet Commission on planetary health. The Lancet. 2015;386(10007):1973-2028. DOI:10.1016/S0140-6736(15)60901-1.
3.
go back to reference Shaw E, et al. AMEE Consensus Statement: Planetary health and education for sustainable healthcare. Medical Teacher 43, 272–286 (2021). Shaw E, et al. AMEE Consensus Statement: Planetary health and education for sustainable healthcare. Medical Teacher 43, 272–286 (2021).
4.
go back to reference Guzmán CAF, et al. A framework to guide planetary health education. The Lancet Planetary Health 5, e253-e255 (2021). Guzmán CAF, et al. A framework to guide planetary health education. The Lancet Planetary Health 5, e253-e255 (2021).
5.
go back to reference Kort R, et al. Outcomes from the First European Planetary Health Hub Convening at ARTIS in Amsterdam. Challenges 14, 33 (2023). Kort R, et al. Outcomes from the First European Planetary Health Hub Convening at ARTIS in Amsterdam. Challenges 14, 33 (2023).
8.
go back to reference Mattijsen JC, Visser E H, Brakema E A. Planetary health in medisch onderwijs. Ned Tijdschr Geneeskd 167, D7504 (2023). Mattijsen JC, Visser E H, Brakema E A. Planetary health in medisch onderwijs. Ned Tijdschr Geneeskd 167, D7504 (2023).
9.
go back to reference Mattijsen JC, et al. Educational activism for planetary health – a case example from The Netherlands. The Lancet Planetary Health 7, e18-e20 (2023). Mattijsen JC, et al. Educational activism for planetary health – a case example from The Netherlands. The Lancet Planetary Health 7, e18-e20 (2023).
10.
go back to reference Myers S, Frumkin H. Planetary Health: Protecting Nature to Protect Ourselves. Island Press, 2020. Myers S, Frumkin H. Planetary Health: Protecting Nature to Protect Ourselves. Island Press, 2020.
11.
go back to reference Haines A, Frumkin H. Planetary Health. Safeguarding Human Health and the Environment in the Anthropocene. Cambridge University Press, 2021. Haines A, Frumkin H. Planetary Health. Safeguarding Human Health and the Environment in the Anthropocene. Cambridge University Press, 2021.
12.
go back to reference Van Bree E, Mattijsen J, Drenth J, Gartzke L. Klimaatverandering & Verduurzaming: De kijk van geneeskundestudenten. De Geneeskundestudent. (2021). Van Bree E, Mattijsen J, Drenth J, Gartzke L. Klimaatverandering & Verduurzaming: De kijk van geneeskundestudenten. De Geneeskunde­student. (2021).
13.
go back to reference Reichwein L, Leavers J, van der Velden B, et al. Planetary Health & Duurzaamheid 2023 De kijk van geneeskundestudenten. De Geneeskundestudent. (2023). Reichwein L, Leavers J, van der Velden B, et al. Planetary Health & Duurzaamheid 2023 De kijk van geneeskundestudenten. De Geneeskunde­student. (2023).
16.
go back to reference Zylstra MJ, Knight AT, Esler K J, et al. Connectedness as a Core Conservation Concern: An Interdisciplinary Review of Theory and a Call for Practice. Springer Science Reviews 2, 119-143 (2014). Zylstra MJ, Knight AT, Esler K J, et al. Connectedness as a Core Conservation Concern: An Interdisciplinary Review of Theory and a Call for Practice. Springer Science Reviews 2, 119-143 (2014).
18.
go back to reference Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde. LOOV Bachelor Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. (2015). Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde. LOOV Bachelor Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. (2015).
19.
go back to reference Biggs J, Tang C. Constructive Alignment: An Outcomes-Based Approach to Teaching Anatomy. in Teaching Anatomy: A Practical Guide (eds. Chan LK & Pawlina W) 31-38. Springer International Publishing (2015). DOI:10.1007/978-3-319-08930-0_4. Biggs J, Tang C. Constructive Alignment: An Outcomes-Based Approach to Teaching Anatomy. in Teaching Anatomy: A Practical Guide (eds. Chan LK & Pawlina W) 31-38. Springer International Publishing (2015). DOI:10.1007/978-3-319-08930-0_4.
20.
go back to reference Krathwohl DR. A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice 41, 212-218 (2002). Krathwohl DR. A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice 41, 212-218 (2002).
21.
go back to reference Arts K, Bakker L, Buijs A. Rewilding in Nederland: Essays over een offensieve natuurstrategie. KNNV uitgeverij (2022). DOI:10.18174/559474. Arts K, Bakker L, Buijs A. Rewilding in Nederland: Essays over een offensieve natuurstrategie. KNNV uitgeverij (2022). DOI:10.18174/559474.
23.
go back to reference Nature-based solutions to address global societal challenges. (IUCN International Union for Conservation of Nature, 2016). DOI:10.2305/ IUCN.CH.2016.13.en. Nature-based solutions to address global societal challenges. (IUCN International Union for Conservation of Nature, 2016). DOI:10.2305/ IUCN.CH.2016.13.en.
Metagegevens
Titel
Van bewustwording tot actie: de rol van onderwijs voor Planetary Health
Auteurs
Philip ND Elders
Hans C Ossebaard
Egid M van Bree
Liesbeth M Timmermans
J Maarten R Manten
Eva S Cohen
Annemarie Bergsma
Elke Slagt-Tichelman
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3021-8_2