Dinant GJ, Mansfield PR. Van zoete koek naar gezonde scepsis. De houding van huisartsen tegenover geneesmiddelenreclame. Huisarts Wet 2005;48(6):…
De geneesmiddelenindustrie maakt in haar reclamecampagnes zorgvuldig gebruik van beelden die appelleren aan onze normale menselijke verlangens naar macht, respect, rijkdom, snelheid, eenvoud, veiligheid en seks. De publiekscampagnes voor de behandeling van schimmelnagels en erectiestoornissen zijn hier recente voorbeelden van. Veel artsen laten zich gemakkelijker misleiden door deze en andere geneesmiddelenreclames dan ze denken. Zij kunnen zich hiertegen weren door de reclame met gezonde scepsis tegemoet te treden. Het uitscheuren of weggooien van reclameboodschappen is echter niet voldoende. Het is effectiever om studenten geneeskunde en huisartsen(-in-opleiding) te trainen in een kritische houding, onder andere door met simulatieartsenbezoekers te werken, door FT(T)O-modules aan te passen en een rubriek ‘misleidende reclame’ in het Geneesmiddelenbulletin op te nemen. Maar vooral moeten huisartsen zo snel mogelijk leren om relevante vragen te stellen aan artsenbezoekers.