In dit hoofdstuk worden de modellen voor procesverbetering en continue kwaliteitsverbetering besproken. Dit betreft ook strategieën die positief bijdragen aan de organisatie en bekostiging van de gezondheidszorg. William Deming gaat uit van continue structurele en planmatige kwaliteitsverbetering. Zijn ideeën zijn uitgewerkt in de Plan-Do-Check-Act-cirkel. Andere modellen die ingezet kunnen worden zijn het ‘managing complex change’ model van Dolores Ambrose, het implementatiemodel van Michel Wensing en Richard Grol en Lean als strategie om waarde toe te voegen en om op die manier verspillingen tegen te gaan. Er zijn diverse middelen en methodieken die ingezet kunnen worden, waaronder het spaghettidiagram, 5S-methode, waardestroomanalyse, visgraatdiagram en A3-methode en het verbeterbord. Gangbare kwaliteitsstandaarden binnen de zorg zijn de ISO 9001:2008 of 9001:2015, het keurmerk Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ), de kwaliteitsnorm van het Nederlandse Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ-Qmentum), het Perspekt-keurmerk voor verpleeg- en verzorgingshuizen en hospices (PREZO) en Joint Commission International voor ziekenhuizen (JCI).