Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-05-2013 | Artikel

Verhoogt Routine Process Monitoring (RPM) de effectiviteit van behandeling?

Een vergelijkende pilotstudy

Auteurs: Yvonne Winkelhorst, Anton Hafkenscheid, Erik de Groot

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Routine Process Monitoring (RPM) is een vorm van gestandaardiseerde feedback waarbij het dagelijks functioneren van de patiënt en de kwaliteit van de therapeutische relatie per behandelcontact met behulp van de Outcome Rating Scale (ORS) en de Session Rating Scale (SRS) wordt gemeten. In dit vergelijkend effectonderzoek is onderzocht of RPM in de Nederlandse situatie een toegevoegde waarde heeft voor patiënten binnen de ggz. Patiënten uit de feedbackgroep verbeterden gemiddeld meer en er was vaker sprake van betrouwbare verbetering. De gevonden verschillen waren echter niet statistisch significant. Voor het drop-out-percentage bleek het geen verschil te maken of RPM wel of niet werd toegepast.
Literatuur
1.
go back to reference Anker, M., Duncan, B.L. & Sparks, J.A. (2009).Using client feedback to improve couple outcomes: a randomized clinical trial in a naturalistic setting. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77, 693–804.PubMedCrossRef Anker, M., Duncan, B.L. & Sparks, J.A. (2009).Using client feedback to improve couple outcomes: a randomized clinical trial in a naturalistic setting. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77, 693–804.PubMedCrossRef
2.
go back to reference Baekeland, F. & Lundwall, L. (1975).Dropping out of treatment: a critical review. Psychological Bulletin, 82, 738–783.PubMedCrossRef Baekeland, F. & Lundwall, L. (1975).Dropping out of treatment: a critical review. Psychological Bulletin, 82, 738–783.PubMedCrossRef
3.
go back to reference Bordin, E.S. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 16, 252–260.CrossRef Bordin, E.S. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 16, 252–260.CrossRef
4.
go back to reference Chiesa, M. & Fonagy, P. (2000). Cassell personality disorder study:methodology and treatment effects. British Journal of Psychiatry, 176, 485–491.PubMedCrossRef Chiesa, M. & Fonagy, P. (2000). Cassell personality disorder study:methodology and treatment effects. British Journal of Psychiatry, 176, 485–491.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Duijsens, I. J.,Haringsma, R.& Eurelings-Bontekoe, E.H.M. (1999). Handleiding VKP (Vragenlijst voor Kenmerken van de Persoonlijkheid VKP). Gebaseerd op DSM-IV en ICD−10. Leiderdorp: Datec. Duijsens, I. J.,Haringsma, R.& Eurelings-Bontekoe, E.H.M. (1999). Handleiding VKP (Vragenlijst voor Kenmerken van de Persoonlijkheid VKP). Gebaseerd op DSM-IV en ICD−10. Leiderdorp: Datec.
6.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2008). Routine ProcessMonitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327–345. Hafkenscheid, A. (2008). Routine ProcessMonitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327–345.
7.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2010).De Outcome rating scale (ORS) en de Session rating scale (SRS): enkele psychometrische kenmerken van de Nederlandse versies. Tijdschrift voor Psychotherapie, 36, 394–403.CrossRef Hafkenscheid, A. (2010).De Outcome rating scale (ORS) en de Session rating scale (SRS): enkele psychometrische kenmerken van de Nederlandse versies. Tijdschrift voor Psychotherapie, 36, 394–403.CrossRef
8.
go back to reference Hafkenscheid, A., Duncan, B.L. & Miller, S.D. (2010). The Outcome and Session Rating Scales: a cross-cultural examination of the psychometric properties of the Dutch translation. Journal of Brief Therapy, 7, 1–12. Hafkenscheid, A., Duncan, B.L. & Miller, S.D. (2010). The Outcome and Session Rating Scales: a cross-cultural examination of the psychometric properties of the Dutch translation. Journal of Brief Therapy, 7, 1–12.
9.
go back to reference Harmon, S.C., Lambert, M.J., Smart, D.M., Hawkins, E. J., Nielsen, S.L., Slade, K. & Lutz, W. (2007). Enhancing outcome for potential treatment failures: therapist-client feedback and clinical support tools. Psychotherapy Research, 17, 379–392.CrossRef Harmon, S.C., Lambert, M.J., Smart, D.M., Hawkins, E. J., Nielsen, S.L., Slade, K. & Lutz, W. (2007). Enhancing outcome for potential treatment failures: therapist-client feedback and clinical support tools. Psychotherapy Research, 17, 379–392.CrossRef
10.
go back to reference Horvath, A.O. & Symonds, B.D. (1991). Relation between working alliance and outcome in psychotherapy: ameta-analysis. Journal of Consulting Psychology, 38, 139–149. Horvath, A.O. & Symonds, B.D. (1991). Relation between working alliance and outcome in psychotherapy: ameta-analysis. Journal of Consulting Psychology, 38, 139–149.
11.
go back to reference Jong, K. de (2012). A chance for change: building an outcome monitoring feedback system for outpatient mental care. LeidenUniversity. Jong, K. de (2012). A chance for change: building an outcome monitoring feedback system for outpatient mental care. LeidenUniversity.
12.
go back to reference Jong, K. de & Nugter, K. (2004).De Outcome Questionnaire: psychometrische kenmerken van deNederlandse vertaling. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 59, 76–79. Jong, K. de & Nugter, K. (2004).De Outcome Questionnaire: psychometrische kenmerken van deNederlandse vertaling. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 59, 76–79.
13.
go back to reference Jong, K. de, Nugter, M.A., Lambert, M.J.& Burlingame, G.M. (2009). Handleiding voor afname en scoring van de Outcome Questionnaire (OQ−45). Salt Lake City (UT): OQMeasures LLC. Jong, K. de, Nugter, M.A., Lambert, M.J.& Burlingame, G.M. (2009). Handleiding voor afname en scoring van de Outcome Questionnaire (OQ−45). Salt Lake City (UT): OQMeasures LLC.
14.
go back to reference Korrelboom, K., Kernkamp, B., Vossen, C.,Hoogduin, K. &Mooren, H. (1996). Kenmerken van drop-outs bij een geprotocolleerde behandeling van paniekstoornismet agorafobie: een exploratief follow-up onderzoek. Directieve Therapie en Hypnose, 14, 311–335. Korrelboom, K., Kernkamp, B., Vossen, C.,Hoogduin, K. &Mooren, H. (1996). Kenmerken van drop-outs bij een geprotocolleerde behandeling van paniekstoornismet agorafobie: een exploratief follow-up onderzoek. Directieve Therapie en Hypnose, 14, 311–335.
15.
go back to reference Lambert, M.J. (2007). Presidential address: What we have learned from a decade of research aimed at improving psychotherapy outcome in routine care. Psychotherapy Research, 17, 1–14.CrossRef Lambert, M.J. (2007). Presidential address: What we have learned from a decade of research aimed at improving psychotherapy outcome in routine care. Psychotherapy Research, 17, 1–14.CrossRef
16.
go back to reference Miller, S.D.,Duncan, B.L. (2004). The Outcome and Session Rating Scales. Administration and scoringmanual. Miller, S.D.,Duncan, B.L. (2004). The Outcome and Session Rating Scales. Administration and scoringmanual.
17.
go back to reference Miller, S.D.,Duncan, B.L., Brown, J., Sorrell, R. & Chalk, M.B. (2006).Using formal client feedback to improve retention and outcome;making ongoing, real time assessment feasible. Journal of Brief Therapy, 5, 5–22. Miller, S.D.,Duncan, B.L., Brown, J., Sorrell, R. & Chalk, M.B. (2006).Using formal client feedback to improve retention and outcome;making ongoing, real time assessment feasible. Journal of Brief Therapy, 5, 5–22.
18.
go back to reference Pallant, J. 2010. SPSS survival manual(4e dr.). Berkshire: McGraw-Hill. Pallant, J. 2010. SPSS survival manual(4e dr.). Berkshire: McGraw-Hill.
19.
go back to reference Reese, R. J.,Norsworthy, L.A. & Rowlands, S.R. (2009).Does a continuous feedback system improve psychotherapy outcome? Psychotherapy Theory, Research, Practice, Training, 46, 418–431.CrossRef Reese, R. J.,Norsworthy, L.A. & Rowlands, S.R. (2009).Does a continuous feedback system improve psychotherapy outcome? Psychotherapy Theory, Research, Practice, Training, 46, 418–431.CrossRef
20.
go back to reference Reese, R. J., Toland, M.D., Slone, N.C. & Norsworthy, L.A. (2010). Effect of client feedback on couple psychotherapy outcomes. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 47, 616–630.CrossRef Reese, R. J., Toland, M.D., Slone, N.C. & Norsworthy, L.A. (2010). Effect of client feedback on couple psychotherapy outcomes. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 47, 616–630.CrossRef
21.
go back to reference Reis, B.F. & Brown, L.G. (1999). Reducing psychotherapy dropouts: maximizing perspective convergence in the psychotherapy dyad. Psychotherapy, 36, 123–136.CrossRef Reis, B.F. & Brown, L.G. (1999). Reducing psychotherapy dropouts: maximizing perspective convergence in the psychotherapy dyad. Psychotherapy, 36, 123–136.CrossRef
22.
go back to reference Swift, J.K. & Greenberg, R.P. (2012). Premature discontinuation in adult psychotherapy: a meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80, 547–560.PubMedCrossRef Swift, J.K. & Greenberg, R.P. (2012). Premature discontinuation in adult psychotherapy: a meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80, 547–560.PubMedCrossRef
23.
go back to reference Veeninga, A.T. & Hafkenscheid, A. (2004). Verwachtingen van patiënten bij aanvang van psychotherapie: voorspellers van drop out? Tijdschrift voor Psychotherapie, 30, 187–195.CrossRef Veeninga, A.T. & Hafkenscheid, A. (2004). Verwachtingen van patiënten bij aanvang van psychotherapie: voorspellers van drop out? Tijdschrift voor Psychotherapie, 30, 187–195.CrossRef
24.
go back to reference Wierzbicki, M. & Pekarik, G. (1993).A meta-analysis of psychotherapy dropout. Professional Psychology: Research and Practice, 24, 190–195.CrossRef Wierzbicki, M. & Pekarik, G. (1993).A meta-analysis of psychotherapy dropout. Professional Psychology: Research and Practice, 24, 190–195.CrossRef
25.
go back to reference Willemse, Y. & Hafkenscheid, A. (2009). Stagnaties in de therapeutische alliantie signaleren en repareren. Tijdschrift voor Psychotherapie, 35, 342–357.CrossRef Willemse, Y. & Hafkenscheid, A. (2009). Stagnaties in de therapeutische alliantie signaleren en repareren. Tijdschrift voor Psychotherapie, 35, 342–357.CrossRef
Metagegevens
Titel
Verhoogt Routine Process Monitoring (RPM) de effectiviteit van behandeling?
Een vergelijkende pilotstudy
Auteurs
Yvonne Winkelhorst
Anton Hafkenscheid
Erik de Groot
Publicatiedatum
01-05-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/s12485-013-0028-2