Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

49. Verpleegkundige aspecten van het renale systeem

Auteurs : E. C. M. Hickendorff-Mens, M. J. Bal

Gepubliceerd in: Leerboek intensivecare-verpleegkunde 2

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk gaan we in op de specifieke verpleegkundige aspecten in de uitvoering van de diversie dialysebehandelingen. Meer kennis en kunde zal ook het plezier in de uitvoering van continuous renal replacement therapy (CRRT) vergroten. De behandelingen en machines worden op een praktische manier benaderd, waardoor het mogelijk is tot effectieve behandeling te komen. Er is uitleg over de verschillende onderdelen van de gebruikte machines (weegschaal, balanskamer, de pompen, drukmeters, luchtdetectoren, bloedlekdetector en de verschillende klemmen) en over het extracorporele circuit (filter en lijnenset). Veel aandacht is er voor stolling en de mogelijkheden van antistolling met citraat of heparine. De criteria voor het onderbreken of sluiten van nierdialyse worden toegelicht en oplossingen voor veelvoorkomende problemen, zoals lijnproblemen, stollingsproblemen en ondervulling, worden uitgelegd.
Metagegevens
Titel
Verpleegkundige aspecten van het renale systeem
Auteurs
E. C. M. Hickendorff-Mens
M. J. Bal
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3004-1_49