Vliegen door mensen, in grote machines, erg veel zwaarder dan de omringende lucht, is strikt genomen een onnatuurlijke en gevaarlijke bezigheid. Toch is na honderd jaar luchtvaart vliegen een van de veiligste vormen van personentransport, met slechts 0,18 fatale ongevallen per miljoen vluchten. Een cijfer dat nog meer respect afdwingt als we ons realiseren dat bij één ongeval in de luchtvaart meestal vele doden zijn te betreuren. Dit ongekend hoge veiligheidsniveau zou nooit zijn bereikt zonder de veiligheidscultuur die in de luchtvaart gebruikelijk is. Kenmerkend en zelfs van cruciaal belang daarvoor zijn dat:
-
de oorzaak van een incident of calamiteit belangrijker is dan de schuldige;
-
binnen de heersende bedrijfscultuur men wil leren van fouten en tekortkomingen in plaats van ze te bestraffen;
-
in de loop der jaren daardoor een fragiele, maar wel succesvolle cultuur van vertrouwen is ontstaan, waarbinnen medewerkers zich kwetsbaar durven op te stellen;
-
door standaardisatie en protocollering de kennis van experts op alle relevante terreinen zijn weg heeft gevonden naar de cockpit/ de werkvloer.
…