Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Wat is metacognitieve therapie?

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat metacognitieve therapie (MCT) is. Metacognitieve overtuigingen over piekeren spelen een belangrijke rol. Het Self-Regulatory Function model (S-REF) van Wells en Matthews (1994) is een model waarmee verschillende stoornissen verklaard worden vanuit disfunctionele metacognities. Het bestaat uit drie levels die met elkaar interacteren. Een kernprincipe van MCT is dat er sprake is van inflexibele en terugkerende denkstijlen als reactie op negatieve gedachten, gevoelens en overtuigingen. Wells noemt dat het cognitieve aandachtssyndroom (CAS). Met het piekermodel probeert Wells (1995) de ontwikkeling en instandhouding van het overmatig en onbeheersbaar piekeren te verklaren. In dit protocol wordt gebruikgemaakt van uitdaagtechnieken zoals detached mindfullness. Het verschil tussen CGT en MCT is dat het bij CGT gaat om de inhoud van het piekeren en bij MCT over het proces van het piekeren. De therapeut moet bij MCT zorgen dat hij op het metalevel blijft. Tijdens de behandeling wordt de frequentie van het piekeren gemonitord door de piekerregistratie. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de Meta-Cognities Vragenlijst – Adolescenten (MCV-A).
Metagegevens
Titel
Wat is metacognitieve therapie?
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_3