Dijkers M, Korving KM, Van Exel NJA. Wat vindt de huisarts belangrijk tijdens een dienst? Een exploratief onderzoek naar de visie van huisartsen op de kwaliteit van huisartsenposten. Huisarts Wet 2006;49(9):447-53.
Achtergrond Populaire en wetenschappelijke tijdschriften hebben veel geschreven over de kwaliteit van huisartsenposten, maar nog niet vaak vanuit het perspectief van de huisarts.
Doel Exploratief onderzoek naar de visie van huisartsen op de kwaliteit van huisartsenposten, en naar de kwaliteitsaspecten die hierin een belangrijke rol spelen.
Methode De onderzoekers maakten gebruik van de Q-methodologie. We interviewden 29 huisartsen die aangesloten zijn bij 11 verschillende huisartsenposten, verdeeld naar werkervaring, geslacht en bevolkingsdichtheid van de vestigingsplaats. De respondenten rangschikten 37 kwaliteitsaspecten in 7 kwaliteitsthema’s op volgorde van belang voor de kwaliteit van de huisartsenpost.
Resultaten Onder huisartsen bestaan er twee visies op de kwaliteit van huisartsenposten: ‘Spoedzaken moeten goed geregeld zijn’ en: ‘Bereikbaarheid van zorg is de hoofdzaak’. In beide visies staan de drie kwaliteitsthema’s bereikbaarheid en toegankelijkheid, verantwoorde zorgassistentie en continuïteit van zorg centraal, maar de prioriteit ervan verschilt. De overige kwaliteitsthema’s lijken van ondergeschikt belang. Hoewel zij sterke overeenkomsten vertonen, hebben de twee visies een structureel andere kijk op de rol van de huisarts in de organisatie van de eerste lijn.
Conclusie Huisartsen zijn het redelijk eens over welke kwaliteitsaspecten van belang zijn voor de kwaliteit van huisartsenposten. Dat lijkt een mooie aanzet voor de ontwikkeling van meetbare kwaliteitsindicatoren voor huisartsenposten.