Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

01-03-2017 | Signaal

Wat wil de patiënt zelf?

Patiëntbetrokkenheid in de eerste lijn

Auteurs: Anne Kuijpers, dr. Wietske Kuijer-Siebelink, Marjolein Thijssen, dr. Henk Schers

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zorg moet aansluiten bij de wensen van patiënten. Daarom lijkt patiëntbetrokkenheid bij de invulling van het zorgaanbod onmisbaar. Willen patiënten bijvoorbeeld een avondspreekuur? Is er behoefte aan groepseducatie? Welke hulpverleners moeten er zijn? Patiënten zouden hoe dan ook mee moeten kunnen praten over het zorgaanbod in hun wijk. In de literatuur is over dit onderwerp echter nauwelijks informatie voorhanden. Er is weinig bekend over welke vormen van participatie effectief zijn. De literatuur die wél beschikbaar is, heeft slechts zelden betrekking op de eerste lijn, en beschrijft vooral randvoorwaarden die patiëntparticipatie bevorderen. 1-7 Wij besloten daarom om de bij ons gezondheidscentrum ingeschreven patiënten te vragen of ze behoefte hadden aan inspraak en op welke manieren ze betrokken zouden willen zijn.
Literatuur
1.
go back to reference Raats I, Van den Brink R, De Wit F. Handboek patiënten-/cliëntenparticipatie: Verbeteren van de zorg samen met patiënten/cliënten. Utrecht: CBO, 2013. Raats I, Van den Brink R, De Wit F. Handboek patiënten-/cliëntenparticipatie: Verbeteren van de zorg samen met patiënten/cliënten. Utrecht: CBO, 2013.
2.
go back to reference Cliëntparticipatie in de langdurige zorg... een open deur? Arnhem: Zorgbelang Gelderland. Cliëntparticipatie in de langdurige zorg... een open deur? Arnhem: Zorgbelang Gelderland.
3.
go back to reference Van der Avoort CJ. Toolbox patiëntenparticipatie in ketenzorg. Utrecht: CBO, 2007. Van der Avoort CJ. Toolbox patiëntenparticipatie in ketenzorg. Utrecht: CBO, 2007.
4.
go back to reference Hermsen S. Laat je trainen door patiënten! De Eerstelijns 2015;42–3. Hermsen S. Laat je trainen door patiënten! De Eerstelijns 2015;42–3.
5.
go back to reference Armstrong N, Herbert G, Aveling EL, Dixon-Woods M, Martin G. Optimizing patient involvement in quality improvement. Health expectations 2013;16(3):e364–7. Armstrong N, Herbert G, Aveling EL, Dixon-Woods M, Martin G. Optimizing patient involvement in quality improvement. Health expectations 2013;16(3):e364–7.
6.
go back to reference Maguire K, Jones E, Williams-Yesson B, Stevens S. Valuing patient and public involvement in research. Nurs Times 2014;110(45):22–3.PubMed Maguire K, Jones E, Williams-Yesson B, Stevens S. Valuing patient and public involvement in research. Nurs Times 2014;110(45):22–3.PubMed
7.
go back to reference ZonMw. Een 10 voor patiëntenparticipatie: Den Haag: ZonMw, 2013. ZonMw. Een 10 voor patiëntenparticipatie: Den Haag: ZonMw, 2013.
8.
go back to reference Edelenbos J, Mounnikhof R. Spanning in Interactie. Den Haag: Instituut voor Publiek en Politiek, 1998. Edelenbos J, Mounnikhof R. Spanning in Interactie. Den Haag: Instituut voor Publiek en Politiek, 1998.
Metagegevens
Titel
Wat wil de patiënt zelf?
Patiëntbetrokkenheid in de eerste lijn
Auteurs
Anne Kuijpers
dr. Wietske Kuijer-Siebelink
Marjolein Thijssen
dr. Henk Schers
Publicatiedatum
01-03-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-017-0077-9