De zorg verleend door bedrijfsarts en huisarts is tot nu toe weinig onderzocht vanuit het perspectief van de betrokken werknemers (patiënten) zelf. Dit onderzoek biedt inzicht in hoe werknemers aankijken tegen de betrokkenheid van hun bedrijfsarts én hun huisarts bij sociaal-medische begeleiding. Daartoe is in 2004 een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder 2410 verzuimende werknemers. Uit dit onderzoek komt naar voren dat verzuimende werknemers meestal te maken hebben met zowel de bedrijfsarts als de huisarts. Ze zien de medisch specialist feitelijk als hun belangrijkste behandelaar, maar hebben daarentegen het liefst te maken met hun huisarts of bedrijfsarts. Ze vinden vertrouwen in de bedrijfsarts én in de huisarts het belangrijkst, hoewel ze de huisarts op tal van punten positiever beoordelen dan de bedrijfsarts. Meestal weten ze niet of hun bedrijfsarts en huisarts onderling contact hebben. Ze hebben er meestal geen probleem mee als hun bedrijfsarts en huisarts toegang krijgen tot hun elektronisch patiëntendossier, mits ze daarvoor toestemming hebben gegeven.
Conclusie: werknemers (patiënten) willen bij verzuim een prominentere rol van zowel hun huisarts als bedrijfsarts dan nu het geval is.