Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11 Participeren in onderzoek

Auteur : Anneke de Jong

Gepubliceerd in: Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Participeren in onderzoek kan op verschillende niveaus: als informant/respondent, als facilitator of als co-researcher. Voor welke rol men ook gevraagd wordt: het is van essentieel belang om van tevoren afwegingen te maken over wat deelname betekent. Aandachtspunten daarbij zijn de volgende.
  • In hoeverre hebben we iets aan het antwoord op de onderzoeksvraag?
  • In hoeverre is duidelijk wat er gevraagd wordt en hoe er onderzocht gaat worden?
  • In hoeverre loont het de moeite (gezien de tijd, energie en kosten)?
  • Hoe worden betrokkenen geïnformeerd?
  • Hoe zien de ethische aspecten van het onderzoek eruit en hoe wordt daarmee omgegaan?
  • In hoeverre is ieders rol duidelijk?
  • Hoe wordt met privacy omgegaan (tijdens het onderzoek en bij de presentatie ervan)?
  • Wanneer en hoe worden de onderzoeksresultaten aan de participanten teruggerapporteerd?
Het is afdelingen/instellingen aan te bevelen een contract af te sluiten met de onderzoeker, waarin alle aspecten van het project benoemd worden.
Literatuur
go back to reference Street, A. (1995), Nursing replay: Researching nursing culture together. Churchill Livingstone, Melbourne. Street, A. (1995), Nursing replay: Researching nursing culture together. Churchill Livingstone, Melbourne.
Metagegevens
Titel
11 Participeren in onderzoek
Auteur
Anneke de Jong
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1276-4_11