Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

28 Levensverhalen en zorg voor mensen met een verstandelijke beperking

Auteur : Herman P. Meininger

Gepubliceerd in: De betekenis van levensverhalen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Evenals in andere sectoren van gezondheidszorg en welzijnswerk is in de praktijk van zorgverlening aan mensen met een verstandelijke beperking de afgelopen jaren steeds meer aandacht ontstaan voor het werken met ‘levensverhalen’ en ‘levensboeken’. De narratieve benadering in zorgverlening maakt deel uit van een sinds enkele decennia opkomende stroming, waarin (levens)verhalen worden beschouwd als belangrijke toegangsweg tot kennis in de mens- en cultuurwetenschappen. In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is de narratieve benadering met name ingezet om zorgvragers beter te leren kennen in hun unieke identiteit, in hun eigen sociale context en in hun eigen wijzen van zinervaring en zingeving. Dat moet leiden tot een adequatere afstemming van zorgverleners en zorgaanbod op het eigen karakter en de unieke leefstijl van de zorgvrager. Het verwerven van dergelijke kennis is moeilijk, omdat een verstandelijke beperking het zorgvragers in veel gevallen onmogelijk maakt zich een samenhangend beeld te vormen van het eigen leven en van de betekenissen die voor hun leven bepalend zijn. Ook kunnen zij zich daarover moeilijk of helemaal niet uiten. De grote discontinuïteit in personen die kenmerkend is voor de huidige zorgcultuur brengt dan ook het gevaar mee dat levensverhalen van zorgvragers verloren raken. Ook familieleden, die voor de zorgverlener vaak onzichtbaar zijn, zijn zich nauwelijks bewust van hun rol als hoeders van het levensverhaal van hun gehandicapte familielid. In een psychotherapeutische context worden levensverhalen gebruikt om hiaten in het leven te herstellen, in deze context gaat het er vaak om het levensverhaal tevoorschijn te brengen, te bewaren en te behoeden. Bovendien kan de toenemende adhesie voor deze benadering onder zorgverleners en zorgvragers beschouwd worden als een ethisch gemotiveerde reactie op de bedrijfsmatige rationaliteit die zorgverlening reduceert tot een arrangement van meetbare en calculeerbare verrichtingen.
Literatuur
go back to reference Atkinson, D. et al. (red.) (2000). Good times, bad times: Women with learning difficulties telling their stories. Plymouth: BILD Publications. Atkinson, D. et al. (red.) (2000). Good times, bad times: Women with learning difficulties telling their stories. Plymouth: BILD Publications.
go back to reference Beek, F. van & Pagée, R. van (1998). Mijn levensboek: Voor kinderen die in een pleeggezin of groep wonen. Utrecht: Stichting Mobiel. Beek, F. van & Pagée, R. van (1998). Mijn levensboek: Voor kinderen die in een pleeggezin of groep wonen. Utrecht: Stichting Mobiel.
go back to reference Gillman, M., Swain, J. & Heyman, B. (1997). Life history or ‘case’ history: The objectification of people with learning difficulties through the tyranny of professional discourses. Disability & Society 12(5), 675–693.CrossRef Gillman, M., Swain, J. & Heyman, B. (1997). Life history or ‘case’ history: The objectification of people with learning difficulties through the tyranny of professional discourses. Disability & Society 12(5), 675–693.CrossRef
go back to reference Habraken, J. (2000). Levensboek. Leende: Damon, i.s.m. Vizier-Saamvliet, dienst geestelijke verzorging. Habraken, J. (2000). Levensboek. Leende: Damon, i.s.m. Vizier-Saamvliet, dienst geestelijke verzorging.
go back to reference Hewitt, H.L. (2000). A life story approach for people with profound learning disabilities. British Journal of Nursing 9(2), 90–95.CrossRef Hewitt, H.L. (2000). A life story approach for people with profound learning disabilities. British Journal of Nursing 9(2), 90–95.CrossRef
go back to reference Meininger, H.P. (2003). Werken met levensverhalen: Een narratief-ethische verkenning. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan verstandelijke gehandicapten 29(2), 102–119. Meininger, H.P. (2003). Werken met levensverhalen: Een narratief-ethische verkenning. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan verstandelijke gehandicapten 29(2), 102–119.
go back to reference Meininger, H.P. (2005). Narrative ethics in nursing for persons with intellectual disabilities. Nursing Philosophy 5(2), 106–118.CrossRef Meininger, H.P. (2005). Narrative ethics in nursing for persons with intellectual disabilities. Nursing Philosophy 5(2), 106–118.CrossRef
go back to reference NZf, NVG, CELAZ, AKO (1994). Levensverhaal en levensbeschouwing in dezorg voor de mens met een verstandelijke handicap: Handreiking bij het in beeld brengen van het levensverhaal van de individuele bewoner. Utrecht: Nederlandse Zorgfederatie/ Nederlandse Vereniging voor Gehandicaptenzorg. NZf, NVG, CELAZ, AKO (1994). Levensverhaal en levensbeschouwing in dezorg voor de mens met een verstandelijke handicap: Handreiking bij het in beeld brengen van het levensverhaal van de individuele bewoner. Utrecht: Nederlandse Zorgfederatie/ Nederlandse Vereniging voor Gehandicaptenzorg.
go back to reference Oosterhout, T. van, Spit, Th. & Wouw, W. van de (1996). Mensen met een verhaal: Een narratief-pastorale benadering van mensen met een verstandelijke handicap. Hoevelaken: SGO. Oosterhout, T. van, Spit, Th. & Wouw, W. van de (1996). Mensen met een verhaal: Een narratief-pastorale benadering van mensen met een verstandelijke handicap. Hoevelaken: SGO.
go back to reference Voortman, S. & Scheres, W. (s.a.). Levensboek. Amsterdam: Weerklank. Voortman, S. & Scheres, W. (s.a.). Levensboek. Amsterdam: Weerklank.
Metagegevens
Titel
28 Levensverhalen en zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Auteur
Herman P. Meininger
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6400-8_39