Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Collegialiteit en loyaliteit

Auteur : Everhard ten Wolde

Gepubliceerd in: Handboek medische professionaliteit

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

In Medisch Contact van 11 januari 2013 staat een verslag van een tuchtzaak waarin de tuchtrechter een huisarts ‘slechts’ berispt vanwege zijn seksueel aberrant gedrag en hem niet zwaarder straft, omdat zijn collega’s verzuimd hadden deze collega in een vroegtijdig stadium op zijn gedrag aan te spreken. De tuchtrechter vindt dus dat artsen hun ‘broeders hoeder’ horen te zijn. Maar zijn we nog wel kameraden van de collega in bovengenoemde tuchtzaak? Of moeten we hoeder zijn van elkaar vanwege onze plicht tot bewaken van de kwaliteit en waardigheid van de medische stand en in het verlengde daarvan, het algemene patiëntenbelang?
Voetnoten
1
Medisch Contact april 2013:745.
 
2
Medisch Contact maart 2013:690.
 
Literatuur
1.
2.
go back to reference KNMG, Gedragsregels voor artsen, 2002. Beroepscode voor psychiaters, 2004. Beroepscode voor psychotherapeuten. NHG, standaarden t.a.v. medische beleid in huisartsenpraktijk. KNMG, Gedragsregels voor artsen, 2002. Beroepscode voor psychiaters, 2004. Beroepscode voor psychotherapeuten. NHG, standaarden t.a.v. medische beleid in huisartsenpraktijk.
3.
go back to reference Hafferty FW, Franks R. The hidden curriculum, ethics teaching… Acad Med 1004;69:861–70. Hafferty FW, Franks R. The hidden curriculum, ethics teaching… Acad Med 1004;69:861–70.
4.
go back to reference Lempp, H. The hidden curriculum in undergraduate medical education: qualitative study of medical students’ perception of teaching. BMJ 2004;329. Lempp, H. The hidden curriculum in undergraduate medical education: qualitative study of medical students’ perception of teaching. BMJ 2004;329.
5.
go back to reference Schaub-de Jonge M. Facilitating reflective learning. Proefschrift RUG, 2012. Schaub-de Jonge M. Facilitating reflective learning. Proefschrift RUG, 2012.
6.
go back to reference Kushner TK, Thomasma DC (eds.). Ward ethics: Dilemmas for Medical Students and Doctors in Training. Cambridge University Press 2001, herdruk 2008 (hfdst. 7 en 8). Kushner TK, Thomasma DC (eds.). Ward ethics: Dilemmas for Medical Students and Doctors in Training. Cambridge University Press 2001, herdruk 2008 (hfdst. 7 en 8).
7.
go back to reference Schaik AM van, et al. Medisch Contact nr. 25, 2010. Schaik AM van, et al. Medisch Contact nr. 25, 2010.
8.
go back to reference Jong CBJ de, et al. Medisch Contact nr. 07, 2009. Jong CBJ de, et al. Medisch Contact nr. 07, 2009.
Metagegevens
Titel
Collegialiteit en loyaliteit
Auteur
Everhard ten Wolde
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0373-1_7