In de supervisieliteratuur worden contractering en ‘beginnen in supervisie’ niet duidelijk van elkaar onderscheiden. Dit is opmerkelijk omdat het wel om een belangrijk onderscheid gaat. Ik bespreek waarom het voor de supervisor belangrijk is om deze twee fasen duidelijk van elkaar te onderscheiden (zie par. 18.1). Vervolgens ga ik kort in op de vraag waarom supervisoren toch vaak de twee fasen in elkaar laten overlopen (zie par. 18.2). In aansluiting daarop bespreek ik wat onder contractering in supervisie verstaan wordt (zie par. 18.3) en wat het inhoudt (zie par. 18.4-18.5). Daarna besteed ik aandacht aan de beginfase in supervisie (zie par. 18.6). Ik introduceer twee heuristische regels voor de eerste bijeenkomst en bespreek ze daarna (zie par. 18.7-18-9). Vervolgens geef ik vijf heuristische regels voor de beginfase in haar geheel en bespreek de eerste drie (zie par. 18.10). Deze gaan over het functioneren van de supervisor in de beginfase. De twee andere regels komen daarna aan de orde (zie par. 18.11). Ze betreffen de functies die de beginfase in het supervisie leerproces vervult. Daarbij blijkt hoe belangrijk het is dat van alle fasen duidelijk wordt welke bijdrage ze aan het supervisieleerproces leveren.