Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. De gevolgen van hersenbeschadiging: conceptueel raamwerk

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neuropsychologie

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om de veranderingen na hersenbeschadiging te kunnen begrijpen, zijn enkele modellen en concepten nuttig als kapstok. Is de verandering (bijv. ander looppatroon) een primaire stoornis of juist een adaptatie aan de stoornis? Er zijn min-symptomen, bijvoorbeeld verlamming, niet kunnen praten, maar ook plus-symptomen, bijvoorbeeld hyperreflexie, ongeremde emoties. Door de zeer specifieke neurale organisatie (bijv. kruising, somatotopie) is er vaak een duidelijke relatie tussen de plaats van een laesie en de aard van de symptomen. Laesies in de cortex (bijv. infarct) kunnen verschillende soorten stoornissen veroorzaken – primaire schors: parese, anesthesie, enzovoort; secundaire schors: apraxie, agnosie, enzovoort; tertiaire (associatie)schors: meer complexe cognitieve stoornissen. Het twaalfcellenmodel is handig om stoornissen en de gevolgen ervan in kaart te brengen. Hierin zit het ICF-model (functie – activiteit – participatie) verwerkt. Niet iedere stoornis hoeft een probleem te veroorzaken. Dat hangt af van persoonlijkheid en omgevingsfactoren. Daarom moet geanalyseerd worden wat de relatie is tussen de problemen die de patiënt in zijn leven ondervindt, en de stoornissen die door onderzoek zijn vastgesteld (‘tweesterrenmodel’). Niet alle symptomen zijn meteen na het CVA of hersentrauma duidelijk. Veel problemen uiten zich pas na de medische of revalidatiefase, bijvoorbeeld problemen op het werk (chaotische aanpak, slechte planning) of in de relatie (egocentrische gedrag).
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Davies, P. M. (1985). Steps to follow. Springer. Davies, P. M. (1985). Steps to follow. Springer.
go back to reference Goldberg, E. (Ed.). (1990). Contemporary neuropsychology and the legacy of Luria. Erlbaum. Goldberg, E. (Ed.). (1990). Contemporary neuropsychology and the legacy of Luria. Erlbaum.
go back to reference Heijstek, C., & Van Cranenburgh, B. (1989). Twee onderzoeksrapporten. 1 CVA-patiënten nu, 2 De CVA-patiënt in de kliniek en later. ITON/RCA. Heijstek, C., & Van Cranenburgh, B. (1989). Twee onderzoeksrapporten. 1 CVA-patiënten nu, 2 De CVA-patiënt in de kliniek en later. ITON/RCA.
go back to reference Kuks, J., & Snoek, J. (Red.). (2021). Leerboek klinische neurologie (19e druk). Bohn Stafleu van Loghum. Kuks, J., & Snoek, J. (Red.). (2021). Leerboek klinische neurologie (19e druk). Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Spillane, J. (1975). An Atlas of Clinical Neurology. Oxford University Press. Spillane, J. (1975). An Atlas of Clinical Neurology. Oxford University Press.
go back to reference Van Cranenburgh, B. (2019). Schema’s Neurowetenschappen (5e herziene druk). Toegepaste Neurowetenschappen. Van Cranenburgh, B. (2019). Schema’s Neurowetenschappen (5e herziene druk). Toegepaste Neurowetenschappen.
go back to reference Van Cranenburgh, B. (2024). Positieve Neurologie. Toegepaste Neurowetenschappen. Van Cranenburgh, B. (2024). Positieve Neurologie. Toegepaste Neurowetenschappen.
Metagegevens
Titel
De gevolgen van hersenbeschadiging: conceptueel raamwerk
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3069-0_2