Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2024 | Vooraf

De lessen van Cindy en Jason

Auteur: Annemarie de Leng

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2024

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Het was juni 2019 toen Cindy in het NOS Journaal vertelde over haar ervaringen met residentiële jeugdzorg. De eindrapportage van Commissie De Winter was die avond het belangrijkste item van het journaal. Cindy beschreef hoe ze als 14-jarige in een jeugdgevangenis werd geplaatst, omdat ze ‘een gevaar vormde voor zichzelf'. In deze gevangenis waren ánderen het gevaar, zoals de begeleider, die 's nachts binnendrong in haar eenzame cel om haar te verkrachten. Wie zou haar geloven? Dus zweeg ze. In een rollercoaster aan gebeurtenissen werd Cindy steeds in andere jeugdinstellingen opgenomen, tot ze vlak voor haar achttiende vrijkwam. Ze kreeg nog een kaartje: ‘Succes met je leven'. Haar talloze trauma's kon ze alleen dempen met harddrugs. Professionele hulp wilde ze niet meer, haar vertrouwen in de maatschappij was weg. De Winter noemde Cindy als voorbeeld van de vele minderjarigen die sinds 1945 onder verantwoordelijkheid van de overheid uit huis waren geplaatst; hun kinderrechten geschonden, hun levens beschadigd. De aanbevelingen van de commissie om het systematisch geweld tegen kinderen in instellingen te stoppen zagen er op papier goed uit: kleinere groepen, meer pedagogische continuïteit en gesloten opname zoveel mogelijk beperken. …
Metagegevens
Titel
De lessen van Cindy en Jason
Auteur
Annemarie de Leng
Publicatiedatum
01-06-2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2024
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-024-1817-1