Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. De relatie aangaan

Auteurs : Michaela van der Veen, Frank Goijarts

Gepubliceerd in: Motiverende gespreksvoering voor sociaalagogisch werk

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

» Elke dienstverlening en hulpverlening begint met contact leggen met de cliënt. In die eerste ontmoeting leg je de basis voor de verdere samenwerking. In de wijze van contact leggen pas je de vaardigheden toe uit de cliëntgerichte gespreksvoering. De basistechnieken hiervan bestaan uit gesprekstechnieken zoals open vragen stellen, reflecteren, bevestigen en samenvatten. Door de toepassing hiervan beoog je vanuit het perspectief van de cliënt te kijken naar een situatie en daarop aan te sluiten in de aanpak. Behalve dat de cliënt zich gehoord en begrepen moet voelen, is het doel ook dat de cliënt zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt. Hierdoor groeit zijn bereidheid om zichzelf te laten zien, ook voor onderwerpen waarbij hij zich niet gemakkelijk voelt.
Voetnoten
1
Feitenvragen kunnen wel noodzakelijk zijn om een diagnose te stellen. Diagnosestelling heeft echter een ander doel dan een motiverend gesprek.
 
2
In een nog eenvoudiger vorm van refl ecteren herhaal je letterlijk een element van wat de ander gezegd heeft. Hierbij ervaart de ander wel dat er goed geluisterd wordt, maar als het vaak gebeurt, kan het worden opgevat als papegaaien.
 
3
Dit wordt ook wel parafraseren genoemd.
 
Metagegevens
Titel
De relatie aangaan
Auteurs
Michaela van der Veen
Frank Goijarts
Copyright
2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9211-7_5