Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-03-2006 | Artikelen

De wisc-iii bij kinderen met ernstige gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen

Auteurs: Henk Oosterbaan, Gert Kroes, van Brechtje Gent, Eric E. J. De Bruyn

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

semenvatting

Oosterbaan, H., Kroes, G., Van Gent, B., & De Bruyn, E. E. J. (2006). Thewisc-iiiin children with serious behavioural problems, development problems and/or psychiatric problems, Kind en Adolescent, 27 (1), 56-69.
Summary: Research was conducted into how the recently standardised intelligence test wisc-IIInl compares with its predecessor, the wisc-r, in children with serious behavioural problems, development problems and/or psychiatric problems. The research group consisted of 59 children of elementary school age, who attended a cluster-4 school, and who were also receiving support. These children had taken the wisc-r test in the past; they were now retested using the WISC-IIInl. The iq scores of both test versions appeared to match well, apart from a slight drop in verbal iq in the WISC-IIInl. In this research group, the factor structure of the wisc-iiinl was found to be more similar to the factor structure found in the national standard group of the wisc-r, than to the factor structure to be found in the national standard group of the wisc-iiinl.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders (4th ed.)-Text Revision. Washington dc: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders (4th ed.)-Text Revision. Washington dc: American Psychiatric Association.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Heinrichs, W., & Oosterbaan, H. (1979). Niveauverschillen op niet-genormeerde Nederlandse versies van de intelligentietests hawik en wisc-r. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 18, 464-469. De Bruyn, E. E. J., Heinrichs, W., & Oosterbaan, H. (1979). Niveauverschillen op niet-genormeerde Nederlandse versies van de intelligentietests hawik en wisc-r. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 18, 464-469.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Kroes, G., & Oosterbaan, H. (1990). De wisc-r en herhalingsonderzoek bij kinderen met ernstige gedrags- en leerproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 599-607. De Bruyn, E. E. J., Kroes, G., & Oosterbaan, H. (1990). De wisc-r en herhalingsonderzoek bij kinderen met ernstige gedrags- en leerproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 599-607.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Vander Steene, G., & Van Haasen, P. P. (Red.) (1986). Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised ( wisc-r ). Nederlandstalige uitgave en verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger. De Bruyn, E. E. J., Vander Steene, G., & Van Haasen, P. P. (Red.) (1986). Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised ( wisc-r ). Nederlandstalige uitgave en verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Flynn, J. R. (1987). Massive iq gains in 14 nations: What iq tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.CrossRef Flynn, J. R. (1987). Massive iq gains in 14 nations: What iq tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.CrossRef
go back to reference Flynn, J. R. (1999). Searching for justice. The discovery of iq gains over time. American Psychologist, 54, 5-20.CrossRef Flynn, J. R. (1999). Searching for justice. The discovery of iq gains over time. American Psychologist, 54, 5-20.CrossRef
go back to reference Kaufman, A. S. (1975). Factor analysis of the wisc-r at eleven age levels between 6½ and 16½ years. Journal of Consulting and Clinical Psychology, xliii, 135-147.CrossRef Kaufman, A. S. (1975). Factor analysis of the wisc-r at eleven age levels between 6½ and 16½ years. Journal of Consulting and Clinical Psychology, xliii, 135-147.CrossRef
go back to reference Kort, W., Schittekatte, M., Compaan, E. L., Bosmans, M., Bleichrodt, N., Vermeir, G. e.a. (2002). wisc-iii nl . Handleiding. Nederlandse bewerking. London: The Psychological Corporation. Kort, W., Schittekatte, M., Compaan, E. L., Bosmans, M., Bleichrodt, N., Vermeir, G. e.a. (2002). wisc-iii nl . Handleiding. Nederlandse bewerking. London: The Psychological Corporation.
go back to reference Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P. H., Verhaeghe, P., Compaan, E. L., Bosmans, M. e.a. (2005). wisc-iii nl . Handleiding en verantwoording. Nederlandse bewerking. London: Harcourt Assessment. Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P. H., Verhaeghe, P., Compaan, E. L., Bosmans, M. e.a. (2005). wisc-iii nl . Handleiding en verantwoording. Nederlandse bewerking. London: Harcourt Assessment.
go back to reference Mahone, E. M., Miller, T. L., Koth, C. W., Mostofsky, S. H., Goldberg, M. C., & Denckla, M. B. (2003). Differences between wisc-r and wisc-iii performance scale among children with adhd. Psychology in Schools, 40, 4, 331-340.CrossRef Mahone, E. M., Miller, T. L., Koth, C. W., Mostofsky, S. H., Goldberg, M. C., & Denckla, M. B. (2003). Differences between wisc-r and wisc-iii performance scale among children with adhd. Psychology in Schools, 40, 4, 331-340.CrossRef
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (2005). Documentatie van tests en testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03. Amsterdam: Nederlands Instituut van Psychologen (nip)/Boom Testuitgevers. Nederlands Instituut van Psychologen (2005). Documentatie van tests en testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03. Amsterdam: Nederlands Instituut van Psychologen (nip)/Boom Testuitgevers.
go back to reference nip Dienstencentrum (2003). Errata en normtabellenwisc-iiinl. Oktober 2003. Amsterdam: nip Dienstencentrum. nip Dienstencentrum (2003). Errata en normtabellenwisc-iiinl. Oktober 2003. Amsterdam: nip Dienstencentrum.
go back to reference Pesch, W., & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de wisc-iii. De Psycholoog, 39, 64-68. Pesch, W., & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de wisc-iii. De Psycholoog, 39, 64-68.
go back to reference Sattler, J. S. (1982). Assessment of children’s intelligence and special abilities. Boston: Allyn and Bacon. Sattler, J. S. (1982). Assessment of children’s intelligence and special abilities. Boston: Allyn and Bacon.
go back to reference Tellegen, P. (2002a). De wisc-iii nl. Een illusie armer. De Psycholoog, 37, 607-610. Tellegen, P. (2002a). De wisc-iii nl. Een illusie armer. De Psycholoog, 37, 607-610.
go back to reference Tellegen, P. (2002b). Afname van de wais-iii of wisc-iii. Verantwoord en verstandig? De Psycholoog, 37, 677-679. Tellegen, P. (2002b). Afname van de wais-iii of wisc-iii. Verantwoord en verstandig? De Psycholoog, 37, 677-679.
go back to reference Watkins, M. W., & Kush, J. C. (2002). Confirmatory factor analysis of the wisc-iii for students with learning disabilities. Journal of Psychoeducational Assessment, 20, 4-19.CrossRef Watkins, M. W., & Kush, J. C. (2002). Confirmatory factor analysis of the wisc-iii for students with learning disabilities. Journal of Psychoeducational Assessment, 20, 4-19.CrossRef
go back to reference Wechsler, D. (1949). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children. New York: Psychological Corporation. Wechsler, D. (1949). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children. New York: Psychological Corporation.
go back to reference Wechsler, D. (1974). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. New York: Psychological Corporation. Wechsler, D. (1974). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. New York: Psychological Corporation.
go back to reference World Health Organization (1992). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 1989 Revision. Geneva: World Health Organization. World Health Organization (1992). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 1989 Revision. Geneva: World Health Organization.
go back to reference Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1996). Is retesting with the wisc-iii a defensible procedure? Perceptual and motor skills, 82, 349-350. Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1996). Is retesting with the wisc-iii a defensible procedure? Perceptual and motor skills, 82, 349-350.
go back to reference Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1997). Review of the criterion-related validity of the wisc-iii: The first five years. Perceptual and Motor Skills, 85, 531-546.CrossRefPubMed Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1997). Review of the criterion-related validity of the wisc-iii: The first five years. Perceptual and Motor Skills, 85, 531-546.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
De wisc-iii bij kinderen met ernstige gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen
Auteurs
Henk Oosterbaan
Gert Kroes
van Brechtje Gent
Eric E. J. De Bruyn
Publicatiedatum
01-03-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2006
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060974