Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-07-2011 | ONDERZOEK

Ervaringen met de NHG-Praktijkaccreditering®

Auteurs: Arna van Doorn-Klomberg, Kirsten Kirschner, Margriet Bouma, Kees in ’t Veld, Michel Wensing, Jozé Braspenning

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 7/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Samenvatting

Van Doorn-Klomberg AL, Kirschner K, Bouma M, In ’t Veld CJ, Wensing M, Braspenning JCC. Ervaringen met de NHG-Praktijkaccreditering®. Huisarts Wet 2011;54(7):360–5.

DOEL

Het beschrijven van de ervaringen van huisartsen met de NHG-Praktijkaccreditering®.

METHODE

Een mixed methods design met schriftelijke vragenlijsten en mondelinge interviews bij 61 respectievelijk 29 huisartsen, die in 2006 en 2007 gegevens verzamelden voor de NHG-Praktijkaccreditering®. De huisartsen namen tevens deel aan het Transparantieproject, waarbij ze een geldelijke bonus kregen op basis van hun prestaties.

RESULTATEN

De huisartsen gaven aan deel te willen nemen aan de NHG-Praktijkaccreditering® omdat ze graag actief bezig wilden zijn met het verbeteren van de kwaliteit. Ze oordeelden positief over het inzicht dat ze kregen in het eigen handelen. Ze vonden dat ze te veel tijd kwijt waren aan het verzamelen van gegevens van het medisch handelen en wilden meer ondersteuning bij het maken van verbeterplannen. Daarnaast vonden ze dat de focus van het meetinstrument minder zou moeten liggen bij details en meer bij de onderliggende processen.

CONCLUSIE

Huisartsen zijn bereid om de eigen praktijk door te lichten. Het gehele proces mag niet te veel tijd kosten en het gebruikte instrument moet uitnodigen tot echte kwaliteitsverbetering, die ook geborgd kan worden voor de toekomst. Er moet een goede balans gevonden worden tussen meetbaarheid en de ervaren kwaliteit. Voor een deel van de huisartsen wegen de nadelen van het proces zwaarder dan de voordelen.
Literatuur
2.
go back to reference Grol R, Wensing M. Implementatie; effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Derde druk. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2006. Grol R, Wensing M. Implementatie; effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Derde druk. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2006.
4.
go back to reference Braspenning J, Dijkstra R, Tacken M, Bouma M, Witmer H. Visitatie Instrument Accreditering (VIA®). Nijmegen/Utrecht: WOK/NHG/NPA, 2007. Braspenning J, Dijkstra R, Tacken M, Bouma M, Witmer H. Visitatie Instrument Accreditering (VIA®). Nijmegen/Utrecht: WOK/NHG/NPA, 2007.
5.
go back to reference Van den Hombergh P, Grol R, Van den Hoogen HJ, Van den Bosch WJ. Assessment of management in general practice: Validation of a practice visit method. Br J Gen Pract 1998;48:1743–1750.PubMed Van den Hombergh P, Grol R, Van den Hoogen HJ, Van den Bosch WJ. Assessment of management in general practice: Validation of a practice visit method. Br J Gen Pract 1998;48:1743–1750.PubMed
6.
go back to reference Van Doorn A, Kirschner K, Bouma M, Burgers J, Braspenning J, Grol R. Evaluatie van het onderdeel medisch handelen van de accreditering. Vier klinimetrische criteria. Huisarts Wet 2010;53:141–146.CrossRef Van Doorn A, Kirschner K, Bouma M, Burgers J, Braspenning J, Grol R. Evaluatie van het onderdeel medisch handelen van de accreditering. Vier klinimetrische criteria. Huisarts Wet 2010;53:141–146.CrossRef
7.
go back to reference Van den Hombergh P, Grol R, Van den Hoogen HJ, Van den Bosch WJ. Practice visits as a tool in quality improvement: acceptance and feasibility. Qual Health Care 1999;8:167–171.PubMedCrossRef Van den Hombergh P, Grol R, Van den Hoogen HJ, Van den Bosch WJ. Practice visits as a tool in quality improvement: acceptance and feasibility. Qual Health Care 1999;8:167–171.PubMedCrossRef
9.
go back to reference Braspenning J, Kirschner K, Batenburg J, Van de Rijt D, Grol R. Loon naar werken loont. Med Contact 2008;63;1042–1045. Braspenning J, Kirschner K, Batenburg J, Van de Rijt D, Grol R. Loon naar werken loont. Med Contact 2008;63;1042–1045.
11.
go back to reference Greenfield D, Pawsey M, Braithwaite J. What motivates professionals to engage in the accreditation of healthcare organizations? Int J Qual Health Care 2011;23:8–14.PubMedCrossRef Greenfield D, Pawsey M, Braithwaite J. What motivates professionals to engage in the accreditation of healthcare organizations? Int J Qual Health Care 2011;23:8–14.PubMedCrossRef
12.
go back to reference Pope C, Mays N. Qualitative research in health care. Third edition. Oxford: Blackwell Publishing, 2006.CrossRef Pope C, Mays N. Qualitative research in health care. Third edition. Oxford: Blackwell Publishing, 2006.CrossRef
13.
go back to reference Pope C, Mays N. Critical reflections on the rise of qualitative research. BMJ 2009;339:737–739. Pope C, Mays N. Critical reflections on the rise of qualitative research. BMJ 2009;339:737–739.
15.
go back to reference Richie J, Spencer L. Qualitative data analysis for applied policy research. In: Bryman A, Burgess RG (eds). Analysing qualitative data. London: Routledge, 1994. Richie J, Spencer L. Qualitative data analysis for applied policy research. In: Bryman A, Burgess RG (eds). Analysing qualitative data. London: Routledge, 1994.
16.
go back to reference Boeije H. Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen. Den Haag: Boom onderwijs, 2005. Boeije H. Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen. Den Haag: Boom onderwijs, 2005.
17.
go back to reference Braspenning J, Hermens R, Wollersheim H, Grol R. Meten van (veranderingen in) de zorg: de rol van indicatoren. In: Grol R, Wensing M (redactie). Implementatie; effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Derde druk. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2006. Braspenning J, Hermens R, Wollersheim H, Grol R. Meten van (veranderingen in) de zorg: de rol van indicatoren. In: Grol R, Wensing M (redactie). Implementatie; effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Derde druk. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2006.
18.
go back to reference Doran GT. There’s a S.M.A.R.T. way to write managements’s goals and objectives. Management Rev 1981;70:35–36. Doran GT. There’s a S.M.A.R.T. way to write managements’s goals and objectives. Management Rev 1981;70:35–36.
21.
go back to reference Schellevis FG, Westert GP, De Baker DH, Groenewegen PD. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Utrecht/Bilthoven: Nivel/RIVM, 2004. Schellevis FG, Westert GP, De Baker DH, Groenewegen PD. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Utrecht/Bilthoven: Nivel/RIVM, 2004.
22.
go back to reference Visitatie Instrument Praktijkaccreditering, recente gegevens 2006 /2007. Visitatie Instrument Praktijkaccreditering, recente gegevens 2006 /2007.
23.
go back to reference Witmer JM, Bouma M, Braspenning J, In ’t Veld CJ, Grol R. NHG-Praktijkaccreditering®. Een nieuwe stap in de ontwikkeling van het kwaliteitsbeleid in huisartsenpraktijken. Utrecht/Nijmegen: NHG/WOK, 2005. Witmer JM, Bouma M, Braspenning J, In ’t Veld CJ, Grol R. NHG-Praktijkaccreditering®. Een nieuwe stap in de ontwikkeling van het kwaliteitsbeleid in huisartsenpraktijken. Utrecht/Nijmegen: NHG/WOK, 2005.
24.
go back to reference Van den Hombergh P. Practice visits. Assessing and improving management in general practice. Nijmegen: Catholic University of Nijmegen, 1998. Van den Hombergh P. Practice visits. Assessing and improving management in general practice. Nijmegen: Catholic University of Nijmegen, 1998.
25.
go back to reference Wensing MJP. Patients evaluate general practice. Nijmegen: Catholic University of Nijmegen, 1997. Wensing MJP. Patients evaluate general practice. Nijmegen: Catholic University of Nijmegen, 1997.
Metagegevens
Titel
Ervaringen met de NHG-Praktijkaccreditering®
Auteurs
Arna van Doorn-Klomberg
Kirsten Kirschner
Margriet Bouma
Kees in ’t Veld
Michel Wensing
Jozé Braspenning
Publicatiedatum
01-07-2011
Uitgeverij
Springer-Verlag
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 7/2011
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-011-0179-8