In de huidige gezondheidszorg worden eisen aan huisartsen gesteld op een veel breder terrein dan vakkennis alleen. Communicatieve en samenwerkingsvaardigheden, empathisch en reflectief vermogen, en organisatorische vaardigheden zijn in toenemende mate belangrijk voor het leveren van goede zorg. Continue evaluatie van deze vaardigheden is van belang voor continue competentieontwikkeling. In 2005 pleitte de KNMG daarom voor reguliere evaluatiegesprekken met een peer-to-peer-karakter: gesprekken die geen hiërarchische achtergrond hebben, maar een collegiale/horizontale achtergrond, en die zich richten op de persoonlijke ontwikkeling van de betreffende arts.
Een zorgvuldige evaluatie van het individueel functioneren van huisartsen (IFH) bevat feedback uit de omgeving (door middel van 360-gradenfeedback van patiënten en collega's) en reflectie van de huisarts op het eigen functioneren. De resultaten worden besproken met een collega. Op basis hiervan worden plannen voor verbetering gemaakt. Momenteel wordt een evaluatiesysteem getest onder honderd huisartsen in Nederland.
IFH is nuttig omdat het huisartsen een beter inzicht kan bieden in het eigen functioneren. Wetenschappelijk onderzoek moet aantonen of het ontwikkelde evaluatiesysteem acceptabel, doelmatig en effectief is.