Inleiding
Evidencebased behandelen en het monitoren van behandelresultaten met behulp van objectieve meetinstrumenten zijn belangrijke speerpunten in de jeugd-ggz. Echter, deze werkwijze is nog niet standaard. Implementatie van evidencebased behandelen heeft een positief effect op het behandelresultaat, blijkt uit onderzoek bij volwassenen. In de jeugd-ggz is dit echter nog nauwelijks onderzocht. In dit onderzoek hebben we het resultaat gemeten van een implementatietraject van evidencebased behandelen bij een instelling voor jeugd-ggz. Het implementatietraject bestond uit een intensief scholingsprogramma met als doel a) toename van monitoren van de behandeling door behandelaren, b) verkorting van de behandelduur, en c) verbetering van het behandelresultaat.
Methode
Er werd een pre-post-design toegepast, waarbij twee cliënt-cohorten vergeleken werden: een baseline-cohort, behandeld voorafgaand aan het scholingsprogramma, en een implementatie-cohort, behandeld een half jaar tot een jaar na de start ervan. Voor het bepalen van het behandelresultaat gebruikten we de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) voor cliënten jonger dan zeventien jaar en de Outcome Questionnaire 45 (OQ45) voor cliënten van zeventien jaar en ouder. De behandelduur werd bepaald in weken, vanaf de eerste behandelsessie tot afsluiting van de behandeling.
Resultaten
Het monitoren van behandelingen nam na het scholingsprogramma significant toe (van 47% naar 72%), evenals het behandelresultaat (van een gemiddelde delta T van 3,3 naar een gemiddelde delta T van 6,5). De behandelduur bleef hetzelfde. Ruim een derde van de behandelingen duurde langer dan een jaar.
Conclusie
Een implementatietraject middels een intensief scholingsprogramma heeft mogelijk een bijdrage geleverd aan het verbeteren van het behandelresultaat bij een instelling voor jeugd-ggz. Onderzoek naar behandelingen die langer dan een jaar duren is van belang.