Doel: Empirisch inzicht verkrijgen in de rol van gebruikersparticipatie bij het ontwerp van een website met CQI-keuzeinformatie. Dit is informatie over patiëntenervaringen in zorginstellingen. Methode: Op basis van literatuurstudie en eenexpert panel werd een papieren ontwerp voor een CQI-website voor electieve heup- en knieoperaties gemaakt. Dit ontwerp werd aangepast op basis van een kwalitatief-descriptieve studie onder 18 consumenten die recentelijk (<5 jaar geleden) een heup- of knieoperatie hadden ondergaan. Dataverzameling vond plaats via cognitieve interviews en focusgroepen. Hierna werd het ontwerp nogmaals door experts beoordeeld. De resultaten werden thematische geanalyseerd. Resultaten: Het definitieve ontwerp was voor de consumenten goed te begrijpen en te gebruiken. De consumenten stelden echter andere zaken aan de orde dan de experts. Ze beoordeelden het ontwerp niet alleen op presentatie, maar ook op inhoud. Ze hadden meer vertrouwen in persoonlijke ervaringen dan in wetenschappelijk onderbouwde CQI-informatie. Wel maakte deze informatie hen bewuster van de kwaliteitsfactoren die een rol kunnen spelen. Conclusie: Gebruikersparticipatie draagt bij tot een completer website-ontwerp waarin ook rekening wordt gehouden met aspecten waarvoor experts minder aandacht hebben. Wetenschappelijke onderbouwing van de CQI-keuzehulp is niet genoeg om het vertrouwen van de gebruiker te winnen.