Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2016 | Beschouwing

Gedragsverandering bij diabetes

Auteurs: Ellen Boslooper, Sanne ter Schegget, Arie de Wild

Gepubliceerd in: TvPO | Uitgave 1/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Gedragseconomen onderzoeken waarom mensen zich vaak niet laten leiden door hun eigen doel, maar door hun omgeving. Zij onderzoeken bijvoorbeeld gedragsverandering, zoals leefstijlaanpassing bij diabetes. Het blijkt dat diverse psychologische en sociologische fenomenen invloed hebben op gedragsverandering. Dat kan zowel positief als negatief uitpakken. Ten eerste vraagt leefstijlverandering van de patiënt op korte termijn inspanning, maar het levert pas op lange termijn beloning op: het kortetermijn-langetermijndilemma. Zeker voor diabetespatiënten zonder klachten is de tegenstelling tussen hoe zij zich voelen en de noodzaak van leefstijlverandering groot.
Ten tweede houden mensen vast aan het bekende. Hun bewuste keuzeproces is uitgeschakeld door een gewoontelus: een automatische opeenvolging van signaal, routine en beloning. Door nieuwe gewoonten aan te leren, of een nieuwe routine bij een bekend signaal, kunnen zij dit automatisme doorbreken. De bewuste gedragsverandering die de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 voorstaat, gaat uit van eigen verantwoordelijkheid, bewustwording van de risico’s van de ziekte, en persoonlijke motivatie. Let daarbij op drie barrières. (1) De zelfcontrole kan uitgeput raken (egodepletie). (2) Risicobewustzijn loopt vaak gevaar door overmatig optimisme. (3) Als jij te veel ‘positieve dwang’ uitoefent en te veel het initiatief neemt, maak je je patiënt passief. Als motivatie en initiatief uit hemzelf komen, houdt je patiënt leefstijlaanpassingen langer vol.
Onbewuste fenomenen kunnen invloed hebben op gedragsverandering, zowel positief als negatief. Verliesaversie (afkeer van gezondheidsverlies) creëert een schokeffect dat patiënten tijdelijk motiveert. Selectieve perceptie zorgt ervoor dat patiënten de realiteit van de ziekte niet kunnen of willen zien. Framing kan de behandeling ondersteunen of tegenwerken: door aspecten van leefstijlaanpassing positief of negatief uit te lichten. Zowel de sociale als de fysieke omgeving van patiënten is van invloed op hun leefstijl. Benut de onbewuste fenomenen om je patiënt positief te beïnvloeden. Je kunt daarbij gebruikmaken van subtiele interventies, nudges, die het gedrag van patiënten positief veranderen zonder dat je het eigen initiatief van je patiënt ondermijnt.
Literatuur
1.
go back to reference Rutten GEHM, De Grauw WJC, Nijpels G, Houweling ST, Van de Laar FA, Bilo HJ, et al. NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2. www.nhg.org. Rutten GEHM, De Grauw WJC, Nijpels G, Houweling ST, Van de Laar FA, Bilo HJ, et al. NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2. www.​nhg.​org.
2.
go back to reference De Wild, AF. De spiegelblinde manager: innoveren van de managementpraktijk met gedragseconomie. Rotterdam: Rotterdam University Press, 2013. De Wild, AF. De spiegelblinde manager: innoveren van de managementpraktijk met gedragseconomie. Rotterdam: Rotterdam University Press, 2013.
3.
go back to reference Tiemeijer W, Thomas C, Prast H. De menselijke beslisser: over de psychologie van keuze en gedrag. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009.CrossRef Tiemeijer W, Thomas C, Prast H. De menselijke beslisser: over de psychologie van keuze en gedrag. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009.CrossRef
4.
go back to reference Duhigg, C. Macht der gewoonte: waarom we doen wat we doen en hoe we dat kunnen veranderen. Amsterdam: Ambo, 2012. Duhigg, C. Macht der gewoonte: waarom we doen wat we doen en hoe we dat kunnen veranderen. Amsterdam: Ambo, 2012.
5.
go back to reference Kelfkens E. Ethische dilemma's bij zelfmanagement van diabetespatiënten. Rotterdam: Erasmus Universiteit, 2013. Kelfkens E. Ethische dilemma's bij zelfmanagement van diabetespatiënten. Rotterdam: Erasmus Universiteit, 2013.
6.
go back to reference Nederlandse Diabetes Federatie. Routeplanner diabetespreventie. Amersfoort: Nederlandse Diabetes Federatie, 2010. Nederlandse Diabetes Federatie. Routeplanner diabetespreventie. Amersfoort: Nederlandse Diabetes Federatie, 2010.
7.
go back to reference Bijma M, Lak M. Leefstijlcoaching. Kernvragen bij gedragsverandering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2012. Bijma M, Lak M. Leefstijlcoaching. Kernvragen bij gedragsverandering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2012.
8.
go back to reference Brug, J, Van Assema P. Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering. Een planmatige aanpak. Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2012. Brug, J, Van Assema P. Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering. Een planmatige aanpak. Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2012.
9.
go back to reference Kahneman D. Ons feilbare denken. Amsterdam: Business Contact, 2013. Kahneman D. Ons feilbare denken. Amsterdam: Business Contact, 2013.
10.
go back to reference Snoek F. Diabetes: voer voor psychologen. Psychologie en gezondheid 2005;33:52–56. Snoek F. Diabetes: voer voor psychologen. Psychologie en gezondheid 2005;33:52–56.
11.
go back to reference Renes R, Van den Putte B, Van Breukelen R, Loef J, Otte M, Wennekers C. Gedragsverandering via campagnes: literatuuronderzoek in opdracht van Dienst Publiek en Communicatie. Den Haag: Ministerie van Algemene Zaken, 2011. Renes R, Van den Putte B, Van Breukelen R, Loef J, Otte M, Wennekers C. Gedragsverandering via campagnes: literatuuronderzoek in opdracht van Dienst Publiek en Communicatie. Den Haag: Ministerie van Algemene Zaken, 2011.
12.
go back to reference Thaler, R, Sunstein, C. Nudge: Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart. Amsterdam: Business Contact, 2009. Thaler, R, Sunstein, C. Nudge: Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart. Amsterdam: Business Contact, 2009.
13.
go back to reference Bleich SN, Herring BJ, Flagg DD, Gary-Webb TL. Reduction in purchases of sugar-sweetened beverages among low-income black adolescents after exposure to caloric information. Am J Public Health 2012;102,329–35.CrossRefPubMed Bleich SN, Herring BJ, Flagg DD, Gary-Webb TL. Reduction in purchases of sugar-sweetened beverages among low-income black adolescents after exposure to caloric information. Am J Public Health 2012;102,329–35.CrossRefPubMed
14.
go back to reference Hollands GJ, Shemilt I, Marteau TM, Jebb SA, Lewis HB, Wei Y, et al. Portion, package or tableware size for changing selection and consumption of food, alcohol and tobacco. Cochrane Database Syst Rev 2015;9:CD011045.PubMed Hollands GJ, Shemilt I, Marteau TM, Jebb SA, Lewis HB, Wei Y, et al. Portion, package or tableware size for changing selection and consumption of food, alcohol and tobacco. Cochrane Database Syst Rev 2015;9:CD011045.PubMed
15.
go back to reference Rozin P, Scott S, Dingley M, Urbanek JK, Jiang H, Kaltenbach M. Nudge to nobesity I: minor changes in accessibility decrease food intake. Judgm Decis Mak 2011;6:323–32. Rozin P, Scott S, Dingley M, Urbanek JK, Jiang H, Kaltenbach M. Nudge to nobesity I: minor changes in accessibility decrease food intake. Judgm Decis Mak 2011;6:323–32.
Metagegevens
Titel
Gedragsverandering bij diabetes
Auteurs
Ellen Boslooper
Sanne ter Schegget
Arie de Wild
Publicatiedatum
01-02-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TvPO / Uitgave 1/2016
Print ISSN: 2666-9838
Elektronisch ISSN: 2666-9846
DOI
https://doi.org/10.1007/s12503-016-0009-3