Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-04-2008 | Praktijk

Gezonde Scholen in Europa

Auteurs: Drs. Silvia de Ruiter, Goof Buijs

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 4/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Een groeiend aantal jongeren vertoont ongezond gedrag. Welvaartsziekten zoals psychische problemen, astma, allergieën en diabetes komen steeds vaker voor bij jongeren. Bovendien vergroot een ongezonde leefstijl op jonge leeftijd de kans op hart -en vaatziekten en kanker op latere leeftijd. Juist onder jongeren is de toename van overgewicht en obesitas het grootst.1 Omdat tijdens de jeugd (on)gezond gedrag geleerd en gevormd wordt tot gewoonten die op latere leeftijd moeilijk te veranderen zijn, is het belangrijk om jongeren te bereiken met preventieve activiteiten. Gezonde scholen (in het Engels: health promoting schools) kunnen een substantiële bijdrage leveren aan de gezondheid en het welzijn van leerlingen. Bovendien draagt gezondheid bij aan beter onderwijs: op een gezonde school leren leerlingen beter en werken leerkrachten met meer plezier en voldoening.2 …
Literatuur
1.
go back to reference Wilk EA van der, Melse JM, Broeder JM den, Achterberg PW. Leren van de buren : Beleid publieke gezondheid internationaal bezien: roken, alcohol, overgewicht, depressie, gezondheidsachterstanden, jeugd, screening. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 2007. Wilk EA van der, Melse JM, Broeder JM den, Achterberg PW. Leren van de buren : Beleid publieke gezondheid internationaal bezien: roken, alcohol, overgewicht, depressie, gezondheidsachterstanden, jeugd, screening. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 2007.
2.
go back to reference Davis JM, Cooke SM. Educating for a healthy, sustainable world: an argument for integrating Health Promoting Schools and Sustainable Schools. Health Promotion Int 2007;22:346-53. Davis JM, Cooke SM. Educating for a healthy, sustainable world: an argument for integrating Health Promoting Schools and Sustainable Schools. Health Promotion Int 2007;22:346-53.
3.
go back to reference St. Leger L, Kolbe L, Lee A, McCall DS, Young IM. School Health Promotion: achievements, challenges and priorities. In: McQueen DV, Jones CM (eds). Global perspectives on Health Promotion Effectiveness. New York: Springer, 2007, 107-124. St. Leger L, Kolbe L, Lee A, McCall DS, Young IM. School Health Promotion: achievements, challenges and priorities. In: McQueen DV, Jones CM (eds). Global perspectives on Health Promotion Effectiveness. New York: Springer, 2007, 107-124.
4.
go back to reference Stewart-Brown S. What is the evidence on school health promotion in improving health or preventing disease and, specifically, what is the effectiveness of the health promoting school approach? Health Evidence Network report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2006. Stewart-Brown S. What is the evidence on school health promotion in improving health or preventing disease and, specifically, what is the effectiveness of the health promoting school approach? Health Evidence Network report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2006.
Metagegevens
Titel
Gezonde Scholen in Europa
Auteurs
Drs. Silvia de Ruiter
Goof Buijs
Publicatiedatum
01-04-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 4/2008
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082064