De invloed van buitensporig schermgebruik op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen is een zorg voor de volksgezondheid, en veel landen hebben aanbevelingen gepubliceerd om het schermgebruik in de kindertijd te beperken en in goede banen te leiden. Toch melden internationale studies dat de meerderheid van de ouders en kinderen zich niet aan de aanbevelingen voor schermgebruik houdt. Bestaand onderzoek om inzicht in het schermgebruik van kinderen te krijgen heeft zich hoofdzakelijk op oudere kinderen gericht, en op demografische en structurele aspecten van de omgeving van het kind. Ouders bepalen in belangrijke mate het schermgebruik van jonge kinderen en benoemen talloze obstakels om bij hun kinderen gezonde praktijken in schermgebruik te ontwikkelen. Er bestaan echter geen duidelijke modellen die belangrijke opvoedingsfactoren opnemen om inzicht in het schermgebruik van kinderen te krijgen, wat de ontwikkeling van interventies belemmert. Er bestaat wel wat bewijs voor interventies om het schermgedrag van kinderen te verbeteren, maar de meeste daarvan richten zich op oudere kinderen en ouderlijke betrokkenheid is doorgaans beperkt. In dit artikel kijken we naar belangrijke factoren die verband houden met schermgebruik bij jonge kinderen (< 5 jaar) en geven we een overzicht van de bestaande bewijsbasis voor interventies die zijn ontwikkeld om gezond schermgebruik te ontwikkelen. In dit artikel wordt verder een conceptueel model voorgesteld dat opvoedkundige aspecten en de sociaalecologische omgeving met het schermgebruik van jonge kinderen verbindt. Ons voorgestelde model zou kunnen worden gebruikt om longitudinale studies naar voorspellers en uitkomsten voor schermgebruik te ontwerpen, en zou richting kunnen geven aan de ontwikkeling van interventies. Als laatste worden er in het artikel belangrijke aanbevelingen gedaan voor toekomstig onderzoek en voor de ontwikkeling en het testen van interventies.