Dit artikel is geschreven als reactie op de slotlezing van de heer Turken op de bedrijfsgeneeskundige dagen. Zowel arbodiensten als bedrijfsartsen hebben een slecht imago, terwijl hun dienstverlening juist iets is om blij van te worden. Maar werkgevers en werknemers weten niet wat arbodiensten doen. In dit artikel geef ik de eerste twee mogelijke stappen aan om het imago te verbeteren. Ten eerste de communicatie met als doel de buitenwereld meer inzicht te geven in wat arbodiensten doen en wat ze voor hun klanten kunnen betekenen. De volgende zaken kunnen we aanzienlijk verbeteren: de bereikbaarheid van de professionals; rapportage aan werknemer en werkgever, rapporteer de bevindingen, conclusie en advies; het vertalen van een conclusie in een advies. Ten tweede de beeldvorming rond arbodiensten, het verbeteren van de communicatie zal hier al een positieve invloed op hebben maar er moet meer gebeuren. De organisatiestructuur van de arbodiensten moet meer aansluiten bij de kenmerken van de organisatie en de dienstverlening. Dus in een organisatie met professionals heeft het management een ondersteunende rol. We moeten ophouden met het leveren van producten waarvan wij denken dat het goed is voor de klant, verzamel kennis van klanten en lever die diensten waar zij behoefte aan hebben.