Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2005 | Opmerkelijk

Het kinderlijke brein van de adolescent?

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Recent onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen laat zien dat rond de leeftijd van zestien of zeventien jaar nog een aanzienlijke groeispurt plaatsvindt. De frontale kwab lijkt aan het begin van de puberteit zijn uiteindelijke massa te bereiken (Doreleijers & Jansen, 2004), maar heeft nog enkele jaren nodig om definitieve verbindingen te maken en te verfijnen. Bovendien lijken de hersenen van adolescenten niet alleen nog niet volledig ontwikkeld te zijn, maar worden bepaalde structuren ook op een andere manier gebruikt. Vooral lijkt het nog te ontbreken aan een volledige integratie van informatie uit verschillende hersengebieden (Luna, Garver, Urban, Lazar, & Sweeney, 2004). Ook laten onderzoeken zien dat de gebieden die te maken hebben met het verwerken van emoties bij adolescenten nog niet zo duidelijk gecontroleerd worden door de prefontale cortex, hetgeen zou betekenen dat er nog niet zo’n duidelijke rem op emotioneel gedrag aanwezig is (Baird e.a., 1999).
Literatuur
go back to reference Baird, A. A., Gruber, S. A., Fein, D. A., Maas, L. C., Steingard, R. J., Renshaw, P. F., Cohen, B. M., & Yurgulun-Todd, D. A. (1999). Functional magnetic resonance imaging of facial affect recognition in children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 195-199.CrossRefPubMed Baird, A. A., Gruber, S. A., Fein, D. A., Maas, L. C., Steingard, R. J., Renshaw, P. F., Cohen, B. M., & Yurgulun-Todd, D. A. (1999). Functional magnetic resonance imaging of facial affect recognition in children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 195-199.CrossRefPubMed
go back to reference Doreleijers, Th., & Jansen, L. (2004). Biologische ontwikkeling. In J. de Wit, W. Slot, & M. van Aken (Red.), Psychologie van de adolescentie. Basisboek (pp. 38-47). Baarn: hb uitgevers. Doreleijers, Th., & Jansen, L. (2004). Biologische ontwikkeling. In J. de Wit, W. Slot, & M. van Aken (Red.), Psychologie van de adolescentie. Basisboek (pp. 38-47). Baarn: hb uitgevers.
go back to reference Luna, B., Garver, K. E., Urban, T. A., Lazar, N. A., & Sweeney, J. A. (2004). Maturation of cognitive processes from late childhood to adolescence. Child Development, 75, 1357-1372.CrossRefPubMed Luna, B., Garver, K. E., Urban, T. A., Lazar, N. A., & Sweeney, J. A. (2004). Maturation of cognitive processes from late childhood to adolescence. Child Development, 75, 1357-1372.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Het kinderlijke brein van de adolescent?
Auteur
   
Publicatiedatum
01-06-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2005
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060948