Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

25-05-2018

Het paard als werkzame factor in de jeugdzorg

Auteur: Paulien Rutgers

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het werken met dieren krijgt een speciale dimensie als het paarden betreft. In de jeugdzorg worden paarden slechts mondjesmaat ingezet, terwijl de resultaten toch bijzonder positief zijn.
Door de inzet van paarden verbetert niet alleen de relatie tussen cliënt en hulpverlener, maar wordt tevens de cognitie van kinderen beter wanneer opdrachten op een paard worden gedaan. Kinderen met dyslexie gaan zo bijvoorbeeld veel beter lezen op een paard, proefwerken worden beter geleerd, het ruimtelijk inzicht verbetert en het automatiseren gaat gemakkelijker. Dit wordt verklaard vanuit het idee dat zittend op een paard het arousalniveau van het kind stijgt en daarmee de concentratie en het leervermogen, en dat door de beweging van het paard de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor deze taken extra gestimuleerd worden.
Met behulp van het model van Pijnenburg beschrijft de auteur het inzetten van paarden op micro-, het meso- en het macroniveau.
Literatuur
go back to reference Lambert, M. J. (1992). Psychotherapy outcome research: implications for integrative and eclectic therapists. In J. C. Norcross & M. R. Goldfried (red.), Handbook of psychotherapy integration (pag. 94–129). New York: Basic Books. Lambert, M. J. (1992). Psychotherapy outcome research: implications for integrative and eclectic therapists. In J. C. Norcross & M. R. Goldfried (red.), Handbook of psychotherapy integration (pag. 94–129). New York: Basic Books.
go back to reference Pijnenburg, H. (2010). Onderzoek naar sleutelfactoren in de zorg voor jeugd. De behoefte aan een integratief model van werkzame factoren. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 19(4), 123–128. https://doi.org/10.18352/jsi.242. Pijnenburg, H. (2010). Onderzoek naar sleutelfactoren in de zorg voor jeugd. De behoefte aan een integratief model van werkzame factoren. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 19(4), 123–128. https://​doi.​org/​10.​18352/​jsi.​242.
go back to reference Rutgers, P. (2017). Help, mijn juf is een paard! Het versterken van executieve functies door ervaringsleren met paarden. Amsterdam: SWP. Rutgers, P. (2017). Help, mijn juf is een paard! Het versterken van executieve functies door ervaringsleren met paarden. Amsterdam: SWP.
go back to reference Wampold, B. (2001). The great psychotherapy debate. Mahwah: Erlbaum. Wampold, B. (2001). The great psychotherapy debate. Mahwah: Erlbaum.
Metagegevens
Titel
Het paard als werkzame factor in de jeugdzorg
Auteur
Paulien Rutgers
Publicatiedatum
25-05-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2018
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-018-0178-x