Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-2001 | Implementatie

Het terugbelspreekuur van de huisarts: de gevolgen voor de praktijkassistente

Auteurs: R. A. de Groot, prof.dr. J. de Haan, drs. H. E. P. Bosveld, prof.dr. B. Meyboom-de Jong

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 13/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Achtergrond De invloed van de invoering van een terugbelspreekuur voor artsen op de telefonische werklast van praktijkassistenten en op de telefonische bereikbaarheid van de praktijk werd onderzocht.
Belangrijkste kwaliteitsmaten Aantal en tijdstip van de assistententelefoontjes en de inhoud ervan alsmede het aantal keren per vijftien minuten dat de praktijklijn in gesprek was.
Interventie Vervanging van een vrij telefonisch spreekuur door een terugbelspreekuur op afspraak.
Leerpunten en vervolg De telefonische werklast van de praktijkassistenten nam toe met 31%, vooral door telefoontjes voor herhalingsmedicatie, over administratieve kwesties en uitslagen. Deze telefoontjes handelden zij voor ruim 90% zelfstandig af. Telefoontjes over klachten of symptomen namen niet toe en werden voor bijna driekwart zelfstandig afgehandeld. De bereikbaarheid van de praktijk verbeterde, uitgezonderd de periode tot 10.00 uur, waarin piekbelasting en minder goede bereikbaarheid juist iets toenamen.
Invoering van een terugbelspreekuur lijkt een effectief middel om telefoontaken aan praktijkassistenten te delegeren, maar verzwaart hun telefonische werklast. Een receptenlijn en een wachtrij met eventuele tekstmelder kunnen wellicht piekbelastingen van de telefoon verminderen en de telefonische bereikbaarheid van de praktijk verbeteren.
Literatuur
go back to reference Nijland A, Groenier K, Meyboom-de Jong B, De Haan J. Determinanten van het delegeren van (medisch-technische) taken aan de praktijk assistente. Huisarts Wet 1991;34:484-7,499. Nijland A, Groenier K, Meyboom-de Jong B, De Haan J. Determinanten van het delegeren van (medisch-technische) taken aan de praktijk assistente. Huisarts Wet 1991;34:484-7,499.
go back to reference Van den Hombergh P, Grol R, Van Eijck TCM, Van den Hoogen HJM, Van den Bosch WJHM. Taken van de praktijkassistente. Huisarts Wet 1997;40:193-8. Van den Hombergh P, Grol R, Van Eijck TCM, Van den Hoogen HJM, Van den Bosch WJHM. Taken van de praktijkassistente. Huisarts Wet 1997;40:193-8.
go back to reference De Groot RA, De Haan J, Bosveld HEP, Meyboom-de Jong B. De telefoon: wat gaat er fout? Analyse van een praktijkorganisatieprobleem geeft handvat tot een andere aanpak. Huisarts Wet 2001;44:16-7. De Groot RA, De Haan J, Bosveld HEP, Meyboom-de Jong B. De telefoon: wat gaat er fout? Analyse van een praktijkorganisatieprobleem geeft handvat tot een andere aanpak. Huisarts Wet 2001;44:16-7.
go back to reference Starreveld JG. De dokter belt u terug. Een telefonisch afspraakspreekuur. Huisarts Wet 1987;30:220-1. Starreveld JG. De dokter belt u terug. Een telefonisch afspraakspreekuur. Huisarts Wet 1987;30:220-1.
go back to reference Hallam L. Access to general practice and general practioners by telephone: the patient's view. Br J Gen Pract 1993;43:331-5.PubMed Hallam L. Access to general practice and general practioners by telephone: the patient's view. Br J Gen Pract 1993;43:331-5.PubMed
go back to reference Crul BVM, Rijksen WP. Telefonische wondbehandeling door praktijk-assistente. Med Contact 2001;56:27. Crul BVM, Rijksen WP. Telefonische wondbehandeling door praktijk-assistente. Med Contact 2001;56:27.
go back to reference Centraal Medisch Tuchtcollege. Uitspraak d.d. 25 mei 2000. Med Contact 2001;56:27-9. Centraal Medisch Tuchtcollege. Uitspraak d.d. 25 mei 2000. Med Contact 2001;56:27-9.
Metagegevens
Titel
Het terugbelspreekuur van de huisarts: de gevolgen voor de praktijkassistente
Auteurs
R. A. de Groot
prof.dr. J. de Haan
drs. H. E. P. Bosveld
prof.dr. B. Meyboom-de Jong
Publicatiedatum
01-12-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 13/2001
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082326