Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2003 | Artikelen

Hoe Hans leerde stoppen: Een ambulante behandeling van ADHD

Auteur: Ellen Loykens

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel wordt een behandeling van een jongen me ADHD beschreven, gebaseerd op cognitief-gedragstheoretische uitgangspunten. Samen met de cliënt worden de omgangsproblemen, die door de omgeving als onoplosbaar worden gezien, in kaart ge bracht en worden oplossingen bedacht. Schema's en cartoons vormen een belangrijk hulp middel om het kind tot actieve medewerking te stimuleren en zo een gedragsverandering te bereiken. De behandeling vindt plaats vanuit een ambulante setting en is gericht op de thuis- en de schoolsituatie. Naast de jongen zelf worden ook zijn ouders en de leer kracht met behulp van de schema's en opdrachten betrokken bij de behandeling. Laatstgenoemden krijgen op deze manier inzicht in het gedrag van het kind en worden, waar nodig, gestimuleerd om ondersteunend op te treden.
Literatuur
go back to reference Gezondheidsraad (2000) Gezondheidsraad: Diagnostiek en behandeling van ADHD. Den Haag; publicatie nr. 2000/24. Gezondheidsraad (2000) Gezondheidsraad: Diagnostiek en behandeling van ADHD. Den Haag; publicatie nr. 2000/24.
go back to reference Barkley, R.A. (1997). Diagnose ADHD: een gids voor ouders en hulpverleners. Lisse. Swets & Zeitlinger B.V. Barkley, R.A. (1997). Diagnose ADHD: een gids voor ouders en hulpverleners. Lisse. Swets & Zeitlinger B.V.
go back to reference Kendall, P.C. & Braswell, L. (1993) Cognitive-Behavioral Therapy for Impulsive children. New York: Guilford Press. Kendall, P.C. & Braswell, L. (1993) Cognitive-Behavioral Therapy for Impulsive children. New York: Guilford Press.
go back to reference Landsheer, J.A., Prins, P.J.M. & Nijhoff Huysse, M.W.D. (1993). Het gedragstherapeutisch proces bij de behandeling van kinderen en jeugdigen. In: Prins, P.J.M. (samensteller). Gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Landsheer, J.A., Prins, P.J.M. & Nijhoff Huysse, M.W.D. (1993). Het gedragstherapeutisch proces bij de behandeling van kinderen en jeugdigen. In: Prins, P.J.M. (samensteller). Gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Loykens, E.H.M. & Ingelghem, M. (1997). Leergesprekken. In: P. Chesquière & A.J.J.M. Ruijssenaars (red.). Ernstige leer- en gedragsproblemen op school. Bijdragen uit onderzoek en praktij. Leuven/Amersfoort: Acco. Loykens, E.H.M. & Ingelghem, M. (1997). Leergesprekken. In: P. Chesquière & A.J.J.M. Ruijssenaars (red.). Ernstige leer- en gedragsproblemen op school. Bijdragen uit onderzoek en praktij. Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference Prochaska, J.O. & DiClimente, C.C. (1984). The transtheoretical approach; Crossing Traditional Boundaries of Therapy. Homewood Illinois. DowJones-Irwin. Prochaska, J.O. & DiClimente, C.C. (1984). The transtheoretical approach; Crossing Traditional Boundaries of Therapy. Homewood Illinois. DowJones-Irwin.
Metagegevens
Titel
Hoe Hans leerde stoppen: Een ambulante behandeling van ADHD
Auteur
Ellen Loykens
Publicatiedatum
01-06-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2003
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059482