Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2004 | Intervisie

‘Instellingen: investeer in professionalisering!’

Nieuwe intervisiemethode stelt dilemma's centraal

Auteur: Lies Schilder

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 1/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Er is een levendig debat gaande over professionalisering van maatschappelijk werk. Hierin zijn grofweg twee stro-mingen te onderscheiden. De voorstanders van evidence based werken bepleiten dat maatschappelijk werkers zoveel mogelijk ‘volgens het boekje’ werken, op basis van bewijzen van ‘wat werkt’. Een andere groep vertrouwt meer op de ervaringskennis van professionals zelf en bepleit opwaardering van ‘praktijkkennis’. Intussen gaan er steeds vaker stemmen op om geen van beide visies heilig te verklaren en te streven naar een wisselwerking tussen formele kennis en praktijkkennis. Deze visie ondersteunen we in het lectoraat ‘Professionalisering van agogische beroepen en vaktherapeuten in de gezondheidszorg’ van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Een middel dat daarbij goede dienst kan bewijzen is het model van dilemma-intervisie. Dit model ontwikkelden wij op de HAN vanuit de afdeling MWD samen met het praktijkveld tussen 1998 en 2003 (Oostrik en Schilder, 2001). De kern ervan bestaat uit intensief ‘samen leren’ van opleiding én instellingen. Bezien vanuit het perspectief van het lectoraat denk ik dat dit model in principe ook een goed instrument kan zijn voor kennisproductie binnen instellingen. …
Voetnoten
1
Met onvrijwillige hulpverlening bedoelen wij in navolging van Jagt (2001) gedwongen hulpverlening, voorwaardelijke hulpverlening en bemoeizorg.
 
2
Passade was in die tijd Stichting Samenwerkingsverband Welzijn Arnhem.
 
Literatuur
go back to reference Bever, S. de, C. Bosma en M. Wijnhoud (1999), Nood breekt wet. Arnhem. HAN, afd. MWD (Afstudeeronderzoek). Bever, S. de, C. Bosma en M. Wijnhoud (1999), Nood breekt wet. Arnhem. HAN, afd. MWD (Afstudeeronderzoek).
go back to reference Bouwkamp, R en S. de Vries (1993), Handboek psychosociale therapie: Theorie en praktijk. Utrecht/Amersfoort: NIZW/ College Uitgevers. Bouwkamp, R en S. de Vries (1993), Handboek psychosociale therapie: Theorie en praktijk. Utrecht/Amersfoort: NIZW/ College Uitgevers.
go back to reference Ewijk, H., W. Melief, T. Roes en K. van Vliet (2003), Onderzoekprogramma voor het maatschappelijk werk. Utrecht: NVMW. Ewijk, H., W. Melief, T. Roes en K. van Vliet (2003), Onderzoekprogramma voor het maatschappelijk werk. Utrecht: NVMW.
go back to reference Gooijert, R. de, C. Uffing, J. Jonink en H. Vink (2003), Hulpverleners in tweestrijd: Een model voor dilemma's in de onvrijwillige hulpverlening. Arnhem: HAN, afd. MWD (Projectresultaat). Gooijert, R. de, C. Uffing, J. Jonink en H. Vink (2003), Hulpverleners in tweestrijd: Een model voor dilemma's in de onvrijwillige hulpverlening. Arnhem: HAN, afd. MWD (Projectresultaat).
go back to reference Graaf, H. van de, en R. Hoppe (1989), Beleid en politiek: Een inleiding in de beleidswetenschap en beleidskunde. Muiderberg: Coutinho. Graaf, H. van de, en R. Hoppe (1989), Beleid en politiek: Een inleiding in de beleidswetenschap en beleidskunde. Muiderberg: Coutinho.
go back to reference Hoogerwerf, A. (1995), Politiek als evenwichtskunst: Dilemma's rond overheid en markt. Alphen aan de Rijn: Samson H.D. Tjeenk Willink. Hoogerwerf, A. (1995), Politiek als evenwichtskunst: Dilemma's rond overheid en markt. Alphen aan de Rijn: Samson H.D. Tjeenk Willink.
go back to reference Jagt, L. (2001), Moet dat nou? Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Jagt, L. (2001), Moet dat nou? Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Keuzenkamp, S., J.v. Outshoorn en M. Schaapman (1996), Het emancipatiebeleid en het ongetemde vrouwenvraagstuk: De nota Emancipatie in uitvoering geanalyseerd. In: Beleidswetenschap, 1996/3. Keuzenkamp, S., J.v. Outshoorn en M. Schaapman (1996), Het emancipatiebeleid en het ongetemde vrouwenvraagstuk: De nota Emancipatie in uitvoering geanalyseerd. In: Beleidswetenschap, 1996/3.
go back to reference Kok, H, J., van Lent, P. Nübel, A. Pluk (2002), Dilemma-intervisiemodel: Getoetst & Klaar te worden opgepoetst. Arnhem: HAN, afd. MWD (projectverslag). Kok, H, J., van Lent, P. Nübel, A. Pluk (2002), Dilemma-intervisiemodel: Getoetst & Klaar te worden opgepoetst. Arnhem: HAN, afd. MWD (projectverslag).
go back to reference Laan, G. van der (1994), De nieuwe normen van de reclassering. In: Tijdschrift voor de Sociale Sector, 1994-11. Laan, G. van der (1994), De nieuwe normen van de reclassering. In: Tijdschrift voor de Sociale Sector, 1994-11.
go back to reference Laan, G. van der (1993), De communicatieve kwaliteit van handelingsonderzoek. In: B. Boog e.a. (red.) De actualiteit van handelingsonderzoek. Tilburg: Tilburg University Press. Laan, G. van der (1993), De communicatieve kwaliteit van handelingsonderzoek. In: B. Boog e.a. (red.) De actualiteit van handelingsonderzoek. Tilburg: Tilburg University Press.
go back to reference Laan, G. van der (1991), Legitimatieproblemen in het maatschappelijk werk. Utrecht: SWP. Laan, G. van der (1991), Legitimatieproblemen in het maatschappelijk werk. Utrecht: SWP.
go back to reference Munro, E. (2003), Formal risk assessment instruments or intuitive knowledge? Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (Marie Kamphuis-lezing, 2003). Munro, E. (2003), Formal risk assessment instruments or intuitive knowledge? Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (Marie Kamphuis-lezing, 2003).
go back to reference Oostrik, H., en L. Schilder (2001), Leren van dilemma's in de onvrijwillige hulpverlening. Arnhem: HAN-De Grift-SSWA. Oostrik, H., en L. Schilder (2001), Leren van dilemma's in de onvrijwillige hulpverlening. Arnhem: HAN-De Grift-SSWA.
go back to reference Riet, N. van en H. Wouters (1997), Met het oog op morgen. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. Riet, N. van en H. Wouters (1997), Met het oog op morgen. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
go back to reference Twist, M.J.W. van, J. Edelenbos en M.G. van der Broek (1998), In dilemma's durven denken. In: Management en Organisatie, 1998/5. Twist, M.J.W. van, J. Edelenbos en M.G. van der Broek (1998), In dilemma's durven denken. In: Management en Organisatie, 1998/5.
Metagegevens
Titel
‘Instellingen: investeer in professionalisering!’
Nieuwe intervisiemethode stelt dilemma's centraal
Auteur
Lies Schilder
Publicatiedatum
01-02-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 1/2004
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03070491