Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

21. Klinische psychiatrische programma’s voor jongeren

Auteur : M. Eussen

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Onder een zorgprogramma wordt een aantal gespecificeerde en samenhangende afspraken en coördinerende activiteiten verstaan, resulterend in een doelgerichte en planmatige inzet van twee of meer modules ten behoeve van een gespecificeerde doelgroep (Van Yperen, Van Rest & Vermunt, 1999).
Literatuur
go back to reference Cuijpers, P., & Stikkelbroek, Y.A.J. (1997). De cursus ‘Omgaan met depressie’, Groepsbehandeling van depressieve adolescenten in cursusvorm. Kind en Adolescent, 18 (3), 126-134. Cuijpers, P., & Stikkelbroek, Y.A.J. (1997). De cursus ‘Omgaan met depressie’, Groepsbehandeling van depressieve adolescenten in cursusvorm. Kind en Adolescent, 18 (3), 126-134.
go back to reference Doreleijers, Th.A.H. (2000). Oppositoneel-opstandige en anti-sociale gedragsstoornissen en delinquent gedrag in de adolescentie. Klinisch beeld, co-morbiditeit, diagnostiek in forensisch kader, behandeling. Nederlands Tijdschrift voor Psychiatrie, 42, 739-749. Doreleijers, Th.A.H. (2000). Oppositoneel-opstandige en anti-sociale gedragsstoornissen en delinquent gedrag in de adolescentie. Klinisch beeld, co-morbiditeit, diagnostiek in forensisch kader, behandeling. Nederlands Tijdschrift voor Psychiatrie, 42, 739-749.
go back to reference Engeland, H. van (1996). Autisme en aan autisme verwante contactstoornissen. In J.A.R. Sanders-Woudstra, F.C. Verhulst & H.F.J. de Witte (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Psychopathologie en behandeling (pp. 331-351). Assen: Van Gorcum. Engeland, H. van (1996). Autisme en aan autisme verwante contactstoornissen. In J.A.R. Sanders-Woudstra, F.C. Verhulst & H.F.J. de Witte (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Psychopathologie en behandeling (pp. 331-351). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Eussen, M.L.J.M. & Duyx, J.H.M. (2000). Schizofrenie. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Onderzoek en diagnostiek (pp. 296-311). Assen: Van Gorcum. Eussen, M.L.J.M. & Duyx, J.H.M. (2000). Schizofrenie. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Onderzoek en diagnostiek (pp. 296-311). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Gaag, R. van der, & Berckelaar-Onnes, I. van (2000). Protocol autisme en aan autisme verwante contactstoornissen. In P. Prins & N. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg. Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie (pp. 135-157). Lisse: Swets en Zeitlinger. Gaag, R. van der, & Berckelaar-Onnes, I. van (2000). Protocol autisme en aan autisme verwante contactstoornissen. In P. Prins & N. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg. Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie (pp. 135-157). Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Harrington, R. (1993). Depressive disorder in childhood and adolescence. Chichester: Wiley and sons. Harrington, R. (1993). Depressive disorder in childhood and adolescence. Chichester: Wiley and sons.
go back to reference Harrington, R., Whitaker, J., Shoebridge, P., & Campbell, F. (1998). Systematic Review of efficiency of cognitive behavioral therapies in childhood and adolescent depressive disorder. British Medical Journal, 316, may 23, 1559-1563. Harrington, R., Whitaker, J., Shoebridge, P., & Campbell, F. (1998). Systematic Review of efficiency of cognitive behavioral therapies in childhood and adolescent depressive disorder. British Medical Journal, 316, may 23, 1559-1563.
go back to reference Howlin, P. (1997). Prognosis in autism: do specialist treatments affect long-term outcome? European Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 6 (2), 55-73. Howlin, P. (1997). Prognosis in autism: do specialist treatments affect long-term outcome? European Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 6 (2), 55-73.
go back to reference Ingenhoven, Th. van, & Brink, W. van den (1994). Borderline persoonlijkheidsstoornis: diagnostische en epidemiologische aspecten. In J.L. Derksen & H. Groen (red.), Handboek voor de behandeling van borderline patiënten, Hoofdstuk 1, (pp. 17-28). Utrecht: De Tijdstroom. Ingenhoven, Th. van, & Brink, W. van den (1994). Borderline persoonlijkheidsstoornis: diagnostische en epidemiologische aspecten. In J.L. Derksen & H. Groen (red.), Handboek voor de behandeling van borderline patiënten, Hoofdstuk 1, (pp. 17-28). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Linehan, M. (1996). Borderline persoonlijkheidsstoornis. Handleiding voor training en therapie. Lisse: Swets en Zeitlinger. Linehan, M. (1996). Borderline persoonlijkheidsstoornis. Handleiding voor training en therapie. Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Linszen, D.H., Slooff, C.J., Karman-Mogendorff, E.S.G.,& Hazelhoff-Roelfzema, W. (1997). Trainingspakket eerste psychose. (Vertaling van Engelse versie door P.D. McGorry & J. Edwards). Amersfoort: Mediselect. Linszen, D.H., Slooff, C.J., Karman-Mogendorff, E.S.G.,& Hazelhoff-Roelfzema, W. (1997). Trainingspakket eerste psychose. (Vertaling van Engelse versie door P.D. McGorry & J. Edwards). Amersfoort: Mediselect.
go back to reference Lord, C., & Rutter, M. (1994). Autism and Pervasive Developmental Disorders. In M. Rutter, E. Taylor & L. Hersov (Eds.), Child and Adolescent Psychiatry. Modern Approaches (pp. 569-594). Oxford: Blackwell Scientific Publications. Lord, C., & Rutter, M. (1994). Autism and Pervasive Developmental Disorders. In M. Rutter, E. Taylor & L. Hersov (Eds.), Child and Adolescent Psychiatry. Modern Approaches (pp. 569-594). Oxford: Blackwell Scientific Publications.
go back to reference Kendall, P.C. (1990). Coping Cat workbook. Philadelphia: PA Temple University, Department of Psychology. Kendall, P.C. (1990). Coping Cat workbook. Philadelphia: PA Temple University, Department of Psychology.
go back to reference Manen, T.G. van (2000). Zelfcontrole, een sociaal cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Manen, T.G. van (2000). Zelfcontrole, een sociaal cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Mathijs, W. (1999). Oppositioneel-opstandige en anti-sociale gedragsstoornissen in de kinderleeftijd: pathogenese, diagnostiek en behandeling. Tijdschrift voor psychiatrie 41, 529-538. Mathijs, W. (1999). Oppositioneel-opstandige en anti-sociale gedragsstoornissen in de kinderleeftijd: pathogenese, diagnostiek en behandeling. Tijdschrift voor psychiatrie 41, 529-538.
go back to reference Meyer, M. (2000). Borderline persoonlijkheidsstoornis. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Adolescentenpsychiatrie (pp. 209-224). Assen: Van Gorcum. Meyer, M. (2000). Borderline persoonlijkheidsstoornis. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Adolescentenpsychiatrie (pp. 209-224). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Minderaa, R.B. (2000). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Onderzoek en Diagnostiek (pp. 278-296). Assen: Van Gorcum. Minderaa, R.B. (2000). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Onderzoek en Diagnostiek (pp. 278-296). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Rintjema, R., & Withagen, M. (1999). Omgaan met een psychose. Een cursus voor mensen met psychotische klachten. Interne cursus van het Jeugdcircuit van GGZ Midden-Brabant. Rintjema, R., & Withagen, M. (1999). Omgaan met een psychose. Een cursus voor mensen met psychotische klachten. Interne cursus van het Jeugdcircuit van GGZ Midden-Brabant.
go back to reference Reichart, C.G. (2000). Stemmingsstoornissen. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Adolescentenpsychiatrie (pp. 22-45). Assen: Van Gorcum. Reichart, C.G. (2000). Stemmingsstoornissen. In F.C. Verhulst & F. Verhey (red.), Adolescentenpsychiatrie (pp. 22-45). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Treffers, Ph.D.A. (2000). Angststoornissen. In F. C Verhulst & F. Verhey (red.), Adolescentenpsychiatrie (pp. 45-68). Assen: Van Gorcum. Treffers, Ph.D.A. (2000). Angststoornissen. In F. C Verhulst & F. Verhey (red.), Adolescentenpsychiatrie (pp. 45-68). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Verburg, H., Schene, A., & Yperen, T. van (1999). Programma’s in de GGZ: een kritische analyse. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 11, 1217-1226. Verburg, H., Schene, A., & Yperen, T. van (1999). Programma’s in de GGZ: een kritische analyse. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 11, 1217-1226.
go back to reference Young, J., & Pijnaker, H. (1998). Cognitieve therapie voor persoonlijkheidsstoornissen. Een schemagerichte benadering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Young, J., & Pijnaker, H. (1998). Cognitieve therapie voor persoonlijkheidsstoornissen. Een schemagerichte benadering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Yperen, T. van, Rest, E. van & Vermunt, C. (1999). Definitie van kernbegrippen. Programma’s in de Jeugdzorg. Den Haag, Utrecht: Ministerie van VWS, NIZW. Yperen, T. van, Rest, E. van & Vermunt, C. (1999). Definitie van kernbegrippen. Programma’s in de Jeugdzorg. Den Haag, Utrecht: Ministerie van VWS, NIZW.
Metagegevens
Titel
Klinische psychiatrische programma’s voor jongeren
Auteur
M. Eussen
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7141-9_21