Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-10-2008 | Artikelen

Kwaliteitsbeleid op de huisartsenpost: iedere dokter zijn eigen ding?

Auteur: Dr. W. H. J. M. Verstappen

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 10/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de tien jaar sinds de introductie van huisartsenposten is de kwaliteit van de acute huisartsenzorg zonder meer verbeterd. Er ligt echter nog een aantal belangrijke kansen en bedreigingen voor de kwaliteit van het werken op de huisartsenpost. In deze bijdrage komen de thema’s toegankelijkheid, bereikbaarheid, transparantie en patiëntveiligheid aan de orde. De HKZ-certificering, de landelijke certificering van triagisten, acute ketenzorg, een landelijk uniform triagesysteem: al deze ontwikkelingen zijn erop gericht acute patiënten zorg te geven op de juiste plaats en het juiste tijdstip, door de professional die daar het meest voor geschikt is en op de geëigende manier. De professionals werkzaam op de huisartsenpost moeten zich daarbij wel realiseren dat zij onderdeel zijn van een grotere organisatie, die eisen stelt aan bijvoorbeeld de kwaliteit van het primaire proces.
Literatuur
1.
go back to reference Rijdt-van de Ven AHJ van de. Kwaliteitsmodel centrale huisartsenposten (definitief werkconcept). Utrecht: LHV, 2001. Rijdt-van de Ven AHJ van de. Kwaliteitsmodel centrale huisartsenposten (definitief werkconcept). Utrecht: LHV, 2001.
2.
go back to reference Giesen P, Ferwerda R, Tijssen R, Mokkink H, Drijver R, Bosch W van den, et al. Safety of telephone triage in general practitioner cooperatives: Do triage nurses correctly estimate urgency? Qual Saf Health Care 2007; 6: 181-4. Giesen P, Ferwerda R, Tijssen R, Mokkink H, Drijver R, Bosch W van den, et al. Safety of telephone triage in general practitioner cooperatives: Do triage nurses correctly estimate urgency? Qual Saf Health Care 2007; 6: 181-4.
3.
go back to reference Uden CJ van, Giesen PH, Metsemakers JF, et al. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GPs) in The Netherlands: from small-call rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 2006 Sep;38(8):565-9. Uden CJ van, Giesen PH, Metsemakers JF, et al. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GPs) in The Netherlands: from small-call rotations to large-scale GP cooperatives. Fam Med 2006 Sep;38(8):565-9.
4.
go back to reference Rijdt-van de Ven AHJ, Berge IJM ten, Kalb ME. Een complexe organisatie: Naar een kwaliteitssysteem voor huisartsenposten. Medisch Contact 2001;56:1530-2. Rijdt-van de Ven AHJ, Berge IJM ten, Kalb ME. Een complexe organisatie: Naar een kwaliteitssysteem voor huisartsenposten. Medisch Contact 2001;56:1530-2.
5.
go back to reference Giesen P, Franssen E, Mokkink H, Grol RP. Patients either contacting a general practice cooperative or accident and emergency department out of hours: a comparison. Emerg Med J 2006;23:731-4. Giesen P, Franssen E, Mokkink H, Grol RP. Patients either contacting a general practice cooperative or accident and emergency department out of hours: a comparison. Emerg Med J 2006;23:731-4.
6.
go back to reference Moll van Charante E, Hartman E, Yzermans J. The first general practitioner hospital in The Netherlands: Towards a new form of integrated care? Scand J Prim Health Care 2004;22:38-43.CrossRef Moll van Charante E, Hartman E, Yzermans J. The first general practitioner hospital in The Netherlands: Towards a new form of integrated care? Scand J Prim Health Care 2004;22:38-43.CrossRef
7.
go back to reference Derkx HP, Rethans JJ, Muijtjens AM, Maiburg BH, Winkens R, Rooij HG van, et al, Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: Cross sectional national study. BMJ 2008;337:a1264.CrossRefPubMed Derkx HP, Rethans JJ, Muijtjens AM, Maiburg BH, Winkens R, Rooij HG van, et al, Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: Cross sectional national study. BMJ 2008;337:a1264.CrossRefPubMed
8.
go back to reference Uden CJ van, Ament AJ, Voss GB, Wesseling G, Winkens RA, Schayck OC van, et al. Out-of-hours primary care: Implications of organisation on costs. BMC Fam Pract 2006:7:29.CrossRefPubMed Uden CJ van, Ament AJ, Voss GB, Wesseling G, Winkens RA, Schayck OC van, et al. Out-of-hours primary care: Implications of organisation on costs. BMC Fam Pract 2006:7:29.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Huisartsendienststructuren [certificatieschema]. Utrecht: Stichting HKZ, 2008. Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Huisartsendienststructuren [certificatieschema]. Utrecht: Stichting HKZ, 2008.
Metagegevens
Titel
Kwaliteitsbeleid op de huisartsenpost: iedere dokter zijn eigen ding?
Auteur
Dr. W. H. J. M. Verstappen
Publicatiedatum
01-10-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 10/2008
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076400