Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

14. Leefgroepwerk

Auteur : M. Klomp

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Binnen het scala aan hulpverleningsvoorzieningen nemen internaten en voorzieningen voor daghulp een bijzondere plaats in. Bijzonder, omdat hulpverlening vorm krijgt door het samenleven van jeugdigen onder begeleiding van groepsopvoeders. De leefgroep is een belangrijk middel om hulp te realiseren.
Literatuur
go back to reference Blankstein, J.H. (1971). Herhaling van gezinsrelatiepatronen in een behandeltehuis. Rotterdam: Bronder Offset. Blankstein, J.H. (1971). Herhaling van gezinsrelatiepatronen in een behandeltehuis. Rotterdam: Bronder Offset.
go back to reference Bruininks, A.C., Doorn, A., & Janssen, A. (1998). Het alledaagse integreren. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom. Bruininks, A.C., Doorn, A., & Janssen, A. (1998). Het alledaagse integreren. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom.
go back to reference Gieles, F. (1981). Groepsleider... een vak apart. Alphen aan den Rijn/Brussel: Samsom. Gieles, F. (1981). Groepsleider... een vak apart. Alphen aan den Rijn/Brussel: Samsom.
go back to reference Grubben, L.J.S. (1994). Leren hulpverlenen 2. Maastricht: Universitaire Pers. Grubben, L.J.S. (1994). Leren hulpverlenen 2. Maastricht: Universitaire Pers.
go back to reference Horst, W. ter (1986). Het herstel van het gewone leven. Groningen: Wolters Noordhoff. Horst, W. ter (1986). Het herstel van het gewone leven. Groningen: Wolters Noordhoff.
go back to reference Jongejan, C., Smit, M., & Knorth, E.J. (2000). Hulpverleningsplanning in de praktijk. Amsterdam: SWP. Jongejan, C., Smit, M., & Knorth, E.J. (2000). Hulpverleningsplanning in de praktijk. Amsterdam: SWP.
go back to reference Klomp, M. (1984). Het therapeutisch klimaat en de leefgroep: mogelijkheden en grenzen. In P.M. van den Bergh, J.D. van der Ploeg & M. Smit (red.), Grenzen van de residentiële hulpverlening (pp. 101-125). ‘s-Gravenhage: VUGA. Klomp, M. (1984). Het therapeutisch klimaat en de leefgroep: mogelijkheden en grenzen. In P.M. van den Bergh, J.D. van der Ploeg & M. Smit (red.), Grenzen van de residentiële hulpverlening (pp. 101-125). ‘s-Gravenhage: VUGA.
go back to reference Klomp, M., & Bergh, P.M. van den. (1999). Werkbare hulpverleningsplanning. In E.J. Knorth. & M. Smit (red.), Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening (pp. 305-323). Leuven/Apeldoorn: Garant. Klomp, M., & Bergh, P.M. van den. (1999). Werkbare hulpverleningsplanning. In E.J. Knorth. & M. Smit (red.), Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening (pp. 305-323). Leuven/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Klomp, M., & Waaldijk, K. (1993). Regisseur van de alledaagse leefsituatie; het takenpakket en de professionalisering van de groepsleider. Jeugd en Samenleving, 23, 398-409. Klomp, M., & Waaldijk, K. (1993). Regisseur van de alledaagse leefsituatie; het takenpakket en de professionalisering van de groepsleider. Jeugd en Samenleving, 23, 398-409.
go back to reference Kok, J.F.W. (1973). Opvoeding en hulpverlening in behandelingstehuizen. Rotterdam: Lemniscaat. Kok, J.F.W. (1973). Opvoeding en hulpverlening in behandelingstehuizen. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Kok, J.F.W. (1988). Specifiek opvoeden. Leuven/Amersfoort: Acco. Kok, J.F.W. (1988). Specifiek opvoeden. Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference Knorth, E.J., & Smit, M. (red.) (1999). Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening. Leuven/Apeldoorn: Garant. Knorth, E.J., & Smit, M. (red.) (1999). Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening. Leuven/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Oeffelt, P.W.H.M. van (1986). Ontwikkeling van eigenheid in perspectief. Over specifiek opvoeden van adolescenten in residentiële settingen. Leuven/Amersfoort: Acco. Oeffelt, P.W.H.M. van (1986). Ontwikkeling van eigenheid in perspectief. Over specifiek opvoeden van adolescenten in residentiële settingen. Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference Ploeg, J.D. van der (1993). De persoon blijft op de eerste plaats; ontwikkelingen in het vak van de groepsleider. Jeugd en Samenleving, 23, 373-385. Ploeg, J.D. van der (1993). De persoon blijft op de eerste plaats; ontwikkelingen in het vak van de groepsleider. Jeugd en Samenleving, 23, 373-385.
go back to reference Ploeg, J.D. van der, & Scholte, E. (1997). Arbeidssatisfactie onder groepsleiders. Utrecht: NIZW. Ploeg, J.D. van der, & Scholte, E. (1997). Arbeidssatisfactie onder groepsleiders. Utrecht: NIZW.
go back to reference Redl, F., & Wineman, D. (1967). De behandeling van het agressieve kind. Utrecht: Bijleveld. Redl, F., & Wineman, D. (1967). De behandeling van het agressieve kind. Utrecht: Bijleveld.
go back to reference Rink, J.E. (1980). Methodiekontwikkeling in internaatsverband. Bloemendaal: Nelissen. Rink, J.E. (1980). Methodiekontwikkeling in internaatsverband. Bloemendaal: Nelissen.
go back to reference Ruyter, P.A. de (1971). De ‘volgende’ groepsleidster. Groningen: Wolters Noordhoff. Ruyter, P.A. de (1971). De ‘volgende’ groepsleidster. Groningen: Wolters Noordhoff.
go back to reference Schouten, J., Hirsch, S., & Blankstein, H. (1974). Laat je niet kennen. Deventer: Van Loghum Slaterus. Schouten, J., Hirsch, S., & Blankstein, H. (1974). Laat je niet kennen. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Slot, N.W. (1988). Residentiële hulp voor jongeren met antisociaal gedrag. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. Slot, N.W. (1988). Residentiële hulp voor jongeren met antisociaal gedrag. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Slot, N.W., & Mesman Schulz, K. (1993). Een roeping of een vak? Groepsleiders in projecten met een extra engagement. Jeugd en Samenleving, 23, 454-464. Slot, N.W., & Mesman Schulz, K. (1993). Een roeping of een vak? Groepsleiders in projecten met een extra engagement. Jeugd en Samenleving, 23, 454-464.
go back to reference Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: Intro. Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: Intro.
go back to reference SRJV (2003). Trendrapport 1995-2002. Utrecht: Stichting Registratie Jeugd Voorzieningen SRJV (2003). Trendrapport 1995-2002. Utrecht: Stichting Registratie Jeugd Voorzieningen
go back to reference Trieschman, A.E., Whittaker, J.K., & Brendtro, L.K. (1969). The other 23 hours: child-care work with emotionally disturbed children in a therapeutic milieu. Chicago: Aldine. Trieschman, A.E., Whittaker, J.K., & Brendtro, L.K. (1969). The other 23 hours: child-care work with emotionally disturbed children in a therapeutic milieu. Chicago: Aldine.
go back to reference Vossen, A.J.M. (1967). Zichzelf worden in menselijke relatie. Haarlem: De Toorts. Vossen, A.J.M. (1967). Zichzelf worden in menselijke relatie. Haarlem: De Toorts.
Metagegevens
Titel
Leefgroepwerk
Auteur
M. Klomp
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7141-9_14