Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-07-2004 | Journaal

Leesblinde jongens

Auteur:    

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 7/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Volgens vier grote onderzoeken (twee in Nieuw-Zeeland en twee in Engeland en Wales) waarin naar ontwikkeling van kinderen werd gekeken, heeft op acht- tot tienjarige leeftijd bijna één op de vijf jongens problemen met lezen, tegen ongeveer één op de tien meisjes. Het percentage kinderen met leesproblemen was onafhankelijk van het IQ. Ook op latere leeftijd hebben jongens meer leesproblemen dan meisjes. De onderzoekers trekken geen conclusies, maar dergelijke verschillen moeten ook in de zorg tot verontrusting leiden. Hoe moeten we straks jongens schriftelijk voorlichten? Kunnen mannelijke dokters H&W straks nog wel lezen? (JZ)
Literatuur
go back to reference Rutter M, et al. Sex differences in developmental reading disability. New findings from 4 epidemiological studies. JAMA 2004;291:2007-2012.CrossRefPubMed Rutter M, et al. Sex differences in developmental reading disability. New findings from 4 epidemiological studies. JAMA 2004;291:2007-2012.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Leesblinde jongens
Auteur
   
Publicatiedatum
01-07-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 7/2004
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083848