Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Ontwikkelen van Kwaliteitsindicatoren

Auteurs : Dr. J. C. C. Braspenning, Dr. L. Pijnenborg, Prof. Dr. R. P. T. M. Grol

Gepubliceerd in: Werken aan kwaliteit in de huisartsenpraktijk

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Voor het ontwikkelen van kwaliteitsindicatoren bestaan verschillende methoden. Ten eerste kunnen we de meer systematische methoden onderscheiden van de minder systematische methoden. In het laatste geval worden vanuit het zoeken naar oplossingen voor een bestaand kwaliteitsprobleem gaandeweg maten gedefinieerd om de oplossingen te evalueren. Stel, een huisartsenpraktijk besluit de hal anders in te richten, zodat er meer privacy aan de balie kan ontstaan. Er worden bouwplannen gemaakt en deze worden getoetst aan de hoeveelheid privacy die het zal opleveren aan de balie. Om na te gaan of de verbouwing het gewenste effect heeft gehad, kan aan een aantal patiënten gevraagd worden of de nieuwe situatie een verbetering qua privacy oplevert ten aanzien van de oude situatie. De mate van privacy aan de balie is de kwaliteitsindicator.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
linh is een samenwerkingsverband van de beroepsgroepen Landelijke Huisartsen Vereniging (lhv) en Nederlands Huisartsen Genootschap (nhg) en de onderzoeksinstituten Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (nivel) en Centre for Quality of Care Research (wok).
 
2
De indicatoren over astma en copd zijn door de eerste auteur ook ingebracht in de copd en Astma Huisartsen Advies Groep (cahag) - een groep van huisartsexperts op het gebied van astma en copd.
 
Literatuur
1.
go back to reference McColl A, Roderick P, Gabbay J, Smith H, Moore M. Performance indicators for primary care groups: an evidence based approach. BMJ 1998;317:1354–1360PubMedCrossRef McColl A, Roderick P, Gabbay J, Smith H, Moore M. Performance indicators for primary care groups: an evidence based approach. BMJ 1998;317:1354–1360PubMedCrossRef
2.
go back to reference Braspenning JCC, Drijver R, Schiere AM. Kwaliteits- en doelmatigheidsindicatoren voor het handelen in de huisartsenpraktijk. Handboek Kwaliteit van Zorg. Maarssen: Elsevier, 2003. C4.4. p. 1–30. Braspenning JCC, Drijver R, Schiere AM. Kwaliteits- en doelmatigheidsindicatoren voor het handelen in de huisartsenpraktijk. Handboek Kwaliteit van Zorg. Maarssen: Elsevier, 2003. C4.4. p. 1–30.
3.
go back to reference Campbell SM, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall M. Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Qual Saf Health Care 2002;11(4):358–364.PubMedCrossRef Campbell SM, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall M. Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Qual Saf Health Care 2002;11(4):358–364.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Lamberts H, Wood M. icpc: International Classification of Primary Care. Oxford: Oxford University Press, 1987. Lamberts H, Wood M. icpc: International Classification of Primary Care. Oxford: Oxford University Press, 1987.
5.
go back to reference Donabedian A. Explorations in quality assessment and monitoring (vol. 1): the definition of quality and approaches to its assessment. Michigan, Ann Arbor: Health Administration Press, 1980. Donabedian A. Explorations in quality assessment and monitoring (vol. 1): the definition of quality and approaches to its assessment. Michigan, Ann Arbor: Health Administration Press, 1980.
6.
go back to reference Schellevis FG, Westert GP, Bakker DH de, Groenewegen PP, Zee J van der, Bensing JM. De Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk: aanleiding en methoden. Huisarts Wet 2003; 46(1)7-12.CrossRef Schellevis FG, Westert GP, Bakker DH de, Groenewegen PP, Zee J van der, Bensing JM. De Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk: aanleiding en methoden. Huisarts Wet 2003; 46(1)7-12.CrossRef
7.
go back to reference Braspenning JCC, Schellevis FG, Grol RPTM. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Kwaliteit huisartsenzorg belicht. Nijmegen/Utrecht: wok/nivel, 2004 Braspenning JCC, Schellevis FG, Grol RPTM. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Kwaliteit huisartsenzorg belicht. Nijmegen/Utrecht: wok/nivel, 2004
8.
go back to reference Hombergh P van den, Grol R, Hoogen H van den, WJ van den Bosch. Practice visits as a tooi in quality improvement: acceptance and feasibility. Qual Health Care 1999;8(3):167–71.PubMedCrossRef Hombergh P van den, Grol R, Hoogen H van den, WJ van den Bosch. Practice visits as a tooi in quality improvement: acceptance and feasibility. Qual Health Care 1999;8(3):167–71.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Ontwikkelen van Kwaliteitsindicatoren
Auteurs
Dr. J. C. C. Braspenning
Dr. L. Pijnenborg
Prof. Dr. R. P. T. M. Grol
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9468-5_2