Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2011 | Gesignaleerd

Opleiden vanuit research-informed perspectief

Auteur: Bohn Stafleu van Loghum

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 3/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

De kloof tussen klinisch onderzoek en de praktijk vormt een grote uitdaging voor opleiders in de GGZ. Karam en Sprenkle gaan in op deze problematiek vanuit het perspectief van relatie- en gezinstherapeuten. In plaats van een scientist-practitioner benadering pleiten zij voor een research-informed benadering. Dit laatste model is meer gericht op het integreren van bestaande kennis in de klinische praktijk en minder op het leren doen van oorspronkelijk wetenschappelijk onderzoek dat nieuwe kennis oplevert. Volgens de auteurs moeten goede research-informed gewoonten al vroeg in de opleiding van GGZ-professionals worden ontwikkeld. Als richtlijn geven zij daarvoor tien principes:
a)
Maak duidelijk hoe onderzoek heeft bijgedragen aan de ontplooiing van de eigen klinische activiteiten en professionele ontwikkeling van docenten.
 
b)
Laat zien hoe aanvullende niet-klinische onderzoeksresultaten die niet relevant zijn voor de opleiding relatie- en gezinstherapie gebruikt kunnen worden om cliënten psycho-educatie te geven tijdens de sessies.
 
c)
Leer studenten relevante onderzoeksresultaten zoeken, begrijpen en kritisch beoordelen.
 
d)
Laat zien wat de kracht van onderzoek is om gevestigde klinische ideeën te bevestigen of ontzenuwen.
 
e)
Stimuleer dat de uitkomsten van meerdere soorten onderzoeken worden bekeken.
 
f)
Maak het verschil duidelijk tussen ‘werkzaamheid’ en ‘effectiviteit’ en verken actuele discussies over empirisch ondersteunde behandelmethoden.
 
g)
Maak de historische/theoretische wortels van relatie- en gezinstherapie zichtbaar in de actuele evidence-based praktijk.
 
h)
Introduceer voortgangsonderzoek en gebruik daarbij zo mogelijk instrumenten die de therapeut direct feedback kunnen geven.
 
i)
Benadruk de rol van gemeenschappelijke factoren en modelspecifieke mechanismen van verandering.
 
j)
Schaaf de kernpunten van onderzoeksmodules bij om de integratie van onderzoek en praktijk te bevorderen.
 
Voetnoten
1
Lebow J (2006) Research for the psychotherapist: From science to practice. New York: Routledge
 
Metagegevens
Titel
Opleiden vanuit research-informed perspectief
Auteur
Bohn Stafleu van Loghum
Publicatiedatum
01-06-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 3/2011
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-011-0046-0