Inleiding
Het doel van deze overzichtsstudie was om meer kennis te verkrijgen over effecten van verschillende risicofactoren voor spijbelen en schooluitval door resultaten van eerder onderzoek statistisch samen te vatten.
Methode
Na inclusie van 69 studies, waarin gerapporteerd werd over 1.384 effecten van (mogelijke) risicofactoren, werd elke factor geclassificeerd in een van in totaal 44 verschillende risicodomeinen. Vervolgens werd een reeks drie-level-meta-analyses uitgevoerd om voor elk risicodomein een effect te schatten.
Resultaten
Een significant effect werd gevonden voor 40 risicodomeinen, variërend van r = 0,047 tot r = 0,336. Relatief grote effecten werden gevonden voor een verleden van doubleren, drugsmisbruik, slechte schoolresultaten, mentale (gezondheids-)problemen, antisociaal gedrag/antisociale cognities, weinig academisch zelfvertrouwen en een negatieve schoolhouding.
Discussie
Vele verschillende kind-, gezins-, school- en peer-factoren hangen samen met spijbelen en schooluitval. De resultaten zijn belangrijk voor het succesvol terugdringen en voorkomen van schoolverzuim. Implicaties voor zowel risico- en behoeftetaxatie-instrumenten als interventiestrategieën worden besproken.