Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2007 | Artikelen

Teach the teachers

Het opleiden van huisarts-docenten en huisarts-opleiders

Auteur: Dr. P. M. Boendermaker

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De huisarts die besluit te gaan opleiden, maakt een bewuste keuze. Hij krijgt er een beroep bij: behalve huisarts wordt hij ook opleider. Hiervoor zijn specifieke bekwaamheden nodig waarin de toekomstig huisarts-opleider of huisarts-docent zelf moet worden opgeleid. Het opleiden van opleiders heeft twee belangrijke gevolgen: ten eerste dat de huisarts een betere opleider wordt en dus in staat is zijn vakmanschap beter over te dragen op een volgende generatie huisartsen, ten tweede dat een huisarts in opleiding die ‘beter’ wordt opgeleid ook een beter didactisch rolmodel heeft. Dat maakt van hem, als hij later zelf gaat opleiden, ook een betere opleider. Bovendien zal het opleiderschap voor de meeste opleiders leiden tot reflectie op en daardoor verdieping van het eigen handelen als huisarts.
Literatuur
1.
go back to reference Jaarverslag HVRC 2005. Utrecht: KNMG, 2005:7. Jaarverslag HVRC 2005. Utrecht: KNMG, 2005:7.
2.
go back to reference Projectgroep G2010. Onderwijsconcept Masteropleiding. Onderwijsinstituut Universitair Medisch Centrum Groningen, 2005. Projectgroep G2010. Onderwijsconcept Masteropleiding. Onderwijsinstituut Universitair Medisch Centrum Groningen, 2005.
3.
go back to reference Spencer-Jones R. Why do trainers train? Education for Primary Care 1997;8:31-7. Spencer-Jones R. Why do trainers train? Education for Primary Care 1997;8:31-7.
4.
go back to reference Boendermaker PM. Meesterschap. Van verkenning naar herkenning van de goede huisarts-opleider [proefschrift]. Maarssen: Elsevier, 2003. Boendermaker PM. Meesterschap. Van verkenning naar herkenning van de goede huisarts-opleider [proefschrift]. Maarssen: Elsevier, 2003.
7.
go back to reference Slort WJ, Staveren M van, Haan M de. Dragen instructie en toetsing bij aan de kwaliteit van huisarts-opleiders? Bulletin Medisch Onderwijs 1995;15:8-16. Slort WJ, Staveren M van, Haan M de. Dragen instructie en toetsing bij aan de kwaliteit van huisarts-opleiders? Bulletin Medisch Onderwijs 1995;15:8-16.
8.
go back to reference Schol S. Agogische bekwaamheid van praktijkopleiders in de huisartsgeneeskunde [proefschrift]. Brussel: VUB, 2003. Schol S. Agogische bekwaamheid van praktijkopleiders in de huisartsgeneeskunde [proefschrift]. Brussel: VUB, 2003.
9.
go back to reference Schol S. A Multiple-station Test of the Teaching Skills of General Practice Preceptors in Flanders, Belgium. Acad Med 2001;76:176-80. Schol S. A Multiple-station Test of the Teaching Skills of General Practice Preceptors in Flanders, Belgium. Acad Med 2001;76:176-80.
10.
go back to reference Muggen HK, Zalinge EAB van, Veldhuis M. Toetsen van huisarts-opleiders, een experiment. Huisarts Wet 2002;45:473-5. Muggen HK, Zalinge EAB van, Veldhuis M. Toetsen van huisarts-opleiders, een experiment. Huisarts Wet 2002;45:473-5.
11.
go back to reference Veldhuis M, Muggen HK, Hoenen JAHJ, Zalinge EAB van. Kennis over consultvoering: een toets voor huisarts-opleiders. Huisarts Wet 2002;45:733-5. Veldhuis M, Muggen HK, Hoenen JAHJ, Zalinge EAB van. Kennis over consultvoering: een toets voor huisarts-opleiders. Huisarts Wet 2002;45:733-5.
12.
go back to reference Pitts J, Coles C, Thomas P. Exploring the introduction of a performance-based component in the certification and recertification of general practice trainers. Education for Primary Care 1998;9:316-24. Pitts J, Coles C, Thomas P. Exploring the introduction of a performance-based component in the certification and recertification of general practice trainers. Education for Primary Care 1998;9:316-24.
13.
go back to reference Boendermaker PM, Schuling J. Toetsing van huisarts-opleiders. De toetsinstrumenten getoetst. Huisarts Wet 2001;44:248-50 Boendermaker PM, Schuling J. Toetsing van huisarts-opleiders. De toetsinstrumenten getoetst. Huisarts Wet 2001;44:248-50
14.
go back to reference Van Berkestijn LGM. Ontwikkelingen in de huisartsenopleiding. Huisarts Wet 2003;46:672-5. Van Berkestijn LGM. Ontwikkelingen in de huisartsenopleiding. Huisarts Wet 2003;46:672-5.
15.
go back to reference Barrows HS. The tutorial process. Springfield Il.: Southern University School of Medicine; 1988. Barrows HS. The tutorial process. Springfield Il.: Southern University School of Medicine; 1988.
Metagegevens
Titel
Teach the teachers
Het opleiden van huisarts-docenten en huisarts-opleiders
Auteur
Dr. P. M. Boendermaker
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087577