Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2007 | Artikelen

Toetsen

Auteurs: Dr. S. O. Hobma, dr. P. M. Ram

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Toetsing is noodzakelijk in iedere opleiding: om het leren te stimuleren, om de kwaliteit van het onderwijs te evalueren en om te beoordelen of (huis)artsen in opleiding voldoende competent zijn om als (huis)arts te kunnen praktiseren. Om deze functies te kunnen vervullen moeten de gebruikte toetsen voldoen aan een aantal eisen. We bespreken enkele relevante begrippen, zoals validiteit en betrouwbaarheid. Vervolgens laten we aan de hand van de huidige toetsing in de huisartsenopleiding zien op welke wijze toetsing nu plaatsvindt. Er is een fors aantal toetsen beschikbaar, van kennistoetsen tot videotoetsen in de dagelijkse praktijk. Tevens is een infrastructuur ontstaan die het afnemen van deze toetsen mogelijk maakt. Ondanks deze verworvenheden zien we nog een aantal beperkingen in het huidige arsenaal aan toetsen. Belangrijkste hiervan zijn enkele belangrijke domeinen die nog onvoldoende gedekt zijn, en het feit dat toetsing te veel als een aparte bezigheid wordt gezien en nog te weinig het feitelijke handelen in de praktijk in beeld brengt. De ontwikkeling naar meer toetsing in de praktijk, met meer directe observatie en feedback, is belangrijk voor huisartsen die in de praktijk betrokken zijn bij de opleiding van (huis)artsen.
Literatuur
1.
go back to reference Thiel J van, Dalen J van, Ram P. MAAS-globaal handleiding. Maastricht: Maastricht: huisartsenopleiding Universiteit Maastricht, 2000. Thiel J van, Dalen J van, Ram P. MAAS-globaal handleiding. Maastricht: Maastricht: huisartsenopleiding Universiteit Maastricht, 2000.
2.
go back to reference Pollemans M. Kennistoetsing bij huisartsen, in general practice. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1994. Pollemans M. Kennistoetsing bij huisartsen, in general practice. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1994.
3.
go back to reference Jansen K. Toetsing van technische vaardigheden van huisartsen, in general practice. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1998. Jansen K. Toetsing van technische vaardigheden van huisartsen, in general practice. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1998.
4.
go back to reference Ram PM. Comprehensive Assessment of General Practitioners, in General Practice. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1998. Ram PM. Comprehensive Assessment of General Practitioners, in General Practice. Maastricht: Universiteit Maastricht, 1998.
5.
go back to reference Spies TH, et al. Which data source in clinical performance assessment? A pilot study comparing self-recording with patient records and observation. Int J Qual Health Care 2004; 16(1):65-72. Spies TH, et al. Which data source in clinical performance assessment? A pilot study comparing self-recording with patient records and observation. Int J Qual Health Care 2004; 16(1):65-72.
6.
go back to reference Competentieprofiel van de huisarts. Utrecht: Project Vernieuwing huisartsenopleiding, 2005. Competentieprofiel van de huisarts. Utrecht: Project Vernieuwing huisartsenopleiding, 2005.
7.
go back to reference Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med 1990; 65(9 Suppl):S63-7. Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med 1990; 65(9 Suppl):S63-7.
8.
go back to reference Ram P, et al. Assessment of practicing family physicians: comparison of observation in a multiple-station examination using standardized patients with observation of consultations in daily practice. Acad Med 1999; 74: 62-69. Ram P, et al. Assessment of practicing family physicians: comparison of observation in a multiple-station examination using standardized patients with observation of consultations in daily practice. Acad Med 1999; 74: 62-69.
9.
go back to reference Ram P, et al. Assessment in general practice: the predictive value of written-knowledge tests and a multiple-station examination for actual medical performance in daily practice. Med Educ 1999; 33:197-203. Ram P, et al. Assessment in general practice: the predictive value of written-knowledge tests and a multiple-station examination for actual medical performance in daily practice. Med Educ 1999; 33:197-203.
10.
go back to reference Schuwirth LWT, Vleuten C van der. Changing education, changing assessment, changing research? Med Ed 2004; 38:805-12. Schuwirth LWT, Vleuten C van der. Changing education, changing assessment, changing research? Med Ed 2004; 38:805-12.
Metagegevens
Titel
Toetsen
Auteurs
Dr. S. O. Hobma
dr. P. M. Ram
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087578