Coaching is een populaire begeleidingsvorm die ook wordt ingezet bij het verbeteren van het functioneren van werkteams. In dit hoofdstuk wordt coaching gedefinieerd als het bieden van relatief kortdurende inhoudelijke begeleiding bij het verbeteren en/of ontwikkelen van afgebakende complexe (deel)vaardigheden die beschreven kunnen worden in termen van procedures en vuistregels. Coaching is aldus een begeleidingsvorm die gericht is op de verbetering van de werkuitvoering. Goed en slecht functionerende teams zijn van elkaar te onderscheiden op grond van een aantal indicaties. Deze worden nader besproken. Aan het functioneren van teams worden taakgerichte, structurele, procedurele, sociaalemotionele, existentiële, contextuele en ontwikkelingsaspecten onderscheiden. Elk van deze aspecten kent specifieke aandachtspunten voor teamcoaching. Onder het proces van teamcoaching komt de volgende fasering aan bod: intake en contractering, identificeren en analyseren van coachingsbehoeften, doelen formuleren voor het coachingstraject, instrueren, observeren, stimuleren, evalueren en feedback geven. Aan het slot worden tevens alternatieven voor teamcoaching aangegeven.