Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-11-2017 | onderzoek

Vaardig communiceren: ervaringen van aios en opleiders

Auteurs: Esther Giroldi, Wemke Veldhuijzen, Jean Muris, Frits Bareman, Herman Bueving, Trudy van der Weijden, Cees van der Vleuten

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 11/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Giroldi E, Veldhuijzen W, Geelen K, Muris J, Bareman F, Bueving H, Van der Weijden T, Van der Vleuten C. Vaardig leren communiceren met patiënten: ervaringen van aios en opleiders. Huisarts Wet 2017;60(11):558-9.
De huisartsopleiding onderschrijft het belang van ‘vaardige arts-patiënt communicatie’ – communicatie die zich voegt naar de situatie – en is bezig het curriculum daaraan aan te passen. In een aantal focusgroepinterviews, onderwijsbijeenkomsten en individuele interviews onderzochten we hoe aios (arts-in-opleiding tot specialist) vaardige communicatie leren en hoe opleiders hen daarbij kunnen ondersteunen. We vonden dat aios via een iteratieve leercyclus een persoonlijk communicatierepertoire ontwikkelen. Opleiders kunnen dit leerproces ondersteunen door aios concrete voorbeeldzinnen aan te reiken die ze kunnen uitproberen, om vervolgens samen te evalueren hoe deze uitgepakt hebben.
Literatuur
1.
go back to reference Timmerman A, Essers G, Rietmeijer C, et al.. A doctor-patient communication curriculum for the GP speciality training. Utrecht: Huisartsopleiding Nederland, 2012. Timmerman A, Essers G, Rietmeijer C, et al.. A doctor-patient communication curriculum for the GP speciality training. Utrecht: Huisartsopleiding Nederland, 2012.
2.
go back to reference Salmon P, Young B. Creativity in clinical communication: from communication skills to skilled communication. Med Educ 2011;45:217-26. Salmon P, Young B. Creativity in clinical communication: from communication skills to skilled communication. Med Educ 2011;45:217-26.
3.
go back to reference Veldhuijzen W. Challenging the patient-centred paradigm: Designing feasible guidelines for doctor-patient communication [dissertation]. Maastricht: Maastricht University, 2011. Veldhuijzen W. Challenging the patient-centred paradigm: Designing feasible guidelines for doctor-patient communication [dissertation]. Maastricht: Maastricht University, 2011.
4.
go back to reference Essers G, Kramer A, Andriesse B, Van Weel C, Van der Vleuten C, Van Dulmen S. Context factors in general practitioner-patient encounters and their impact on assessing communication skills: an exploratory study. BMC Fam Pract 2013;14:65. Essers G, Kramer A, Andriesse B, Van Weel C, Van der Vleuten C, Van Dulmen S. Context factors in general practitioner-patient encounters and their impact on assessing communication skills: an exploratory study. BMC Fam Pract 2013;14:65.
5.
go back to reference Van den Eertwegh V, Van Dulmen S, Van Dalen J, Scherpbier AJ, Van der Vleuten CP. Learning in context: identifying gaps in research on the transfer of medical communication skills to the clinical workplace. Patient Educ Couns 2013;90:184-92. Van den Eertwegh V, Van Dulmen S, Van Dalen J, Scherpbier AJ, Van der Vleuten CP. Learning in context: identifying gaps in research on the transfer of medical communication skills to the clinical workplace. Patient Educ Couns 2013;90:184-92.
6.
go back to reference Frambach JM, van der Vleuten CP, Durning SJ. AM last page: Quality criteria in qualitative and quantitative research. Acad Med 2013;88:552. Frambach JM, van der Vleuten CP, Durning SJ. AM last page: Quality criteria in qualitative and quantitative research. Acad Med 2013;88:552.
7.
go back to reference Mezirow J. Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education 1997;74:5-12. Mezirow J. Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education 1997;74:5-12.
8.
go back to reference Billet S. Mimetic learning at work: Learning in the circumstances of practice. Dordrecht: Springer, 2014. Billet S. Mimetic learning at work: Learning in the circumstances of practice. Dordrecht: Springer, 2014.
9.
go back to reference Attride-Stirling J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qual Res 2001;1:385-405. Attride-Stirling J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qual Res 2001;1:385-405.
Metagegevens
Titel
Vaardig communiceren: ervaringen van aios en opleiders
Auteurs
Esther Giroldi
Wemke Veldhuijzen
Jean Muris
Frits Bareman
Herman Bueving
Trudy van der Weijden
Cees van der Vleuten
Publicatiedatum
01-11-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 11/2017
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-017-0352-9