Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11 Levensverhalen van daklozen

Creativiteit, interactie en macht in het onderzoeksproces

Auteur : Geeske Hoogenboezem

Gepubliceerd in: De betekenis van levensverhalen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Als pasafgestudeerde sociale wetenschapper deed ik onderzoek naar de levensverhalen van dak- en thuisloze mannen en vrouwen. Hoewel ik toen al onderzoek had gedaan in Afrika, heb ik pas echt een cultuurschok ervaren door de confrontatie met de leefwereld en de levensverhalen van daklozen in Nederland. De tegenstellingen tussen het leven van een meisje uit de middenklasse dat nooit in enig opzicht ook maar iets is tekortgekomen en de werkelijkheid van soms verslaafde, soms psychisch zieke, soms misbruikte en miskende en bijna altijd onvrijwillig dakloze vrouwen en mannen waren bijna onoverbrugbaar. Is onderzoek dan eigenlijk theoretisch mogelijk? En ook: is onderzoek onder deze groepen praktisch haalbaar? Hoe kunnen onderzoekers komen tot een zo gelijkwaardig mogelijke verhouding met vertellers? Of is dat helemaal niet wenselijk? En ten slotte: op welk niveau is het mogelijk om conclusies te trekken? Op deze vragen reflecteer ik in dit hoofdstuk vanuit de literatuur, maar vooral vanuit mijn eigen ervaringen en onderzoeksmateriaal.
Literatuur
go back to reference Aull Davies, C. (1999). Reflexive ethnography: A guide to researching selves and others. Londen: Routledge. Aull Davies, C. (1999). Reflexive ethnography: A guide to researching selves and others. Londen: Routledge.
go back to reference Baart, I. (2002). Ziekte en zingeving: Een onderzoek naar chronische ziekte en subjectiviteit. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Baart, I. (2002). Ziekte en zingeving: Een onderzoek naar chronische ziekte en subjectiviteit. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Bourdieu, P. (1996). Understanding. Theory, Culture and Society 13: (2), 16–37. Bourdieu, P. (1996). Understanding. Theory, Culture and Society 13: (2), 16–37.
go back to reference Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press. Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press.
go back to reference Davids, T. & Willemse, K. (1999). In het lichaam gegrift. Feministische antropologen op de grens van kennisoverdracht en representatie. Tijdschrift voor Genderstudies 2(1), 3–14. Davids, T. & Willemse, K. (1999). In het lichaam gegrift. Feministische antropologen op de grens van kennisoverdracht en representatie. Tijdschrift voor Genderstudies 2(1), 3–14.
go back to reference Giddens, A. (1979). Nieuwe regels voor de sociologische methode. Baarn: Ambo. Giddens, A. (1979). Nieuwe regels voor de sociologische methode. Baarn: Ambo.
go back to reference Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambrigde: Polity Press. Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambrigde: Polity Press.
go back to reference Gluck, S.B. & Patai, D. (eds.) (1991). Women’s words: The feminist practice of oral history. Londen: Routledge. Gluck, S.B. & Patai, D. (eds.) (1991). Women’s words: The feminist practice of oral history. Londen: Routledge.
go back to reference Grele, R. (1991). Envelopes of sound: The art of oral history. New York: Greenwood Press. Grele, R. (1991). Envelopes of sound: The art of oral history. New York: Greenwood Press.
go back to reference Hoogenboezem, G. (2003). Wonen in een verhaal. Dak- en thuisloosheid als sociaal proces. Utrecht: Uitgeverij de Graaff. Hoogenboezem, G. (2003). Wonen in een verhaal. Dak- en thuisloosheid als sociaal proces. Utrecht: Uitgeverij de Graaff.
go back to reference Jussim, L. & Ashmore, R.D. (1997). Conclusion. Fundamental issues in the study of self and identity – contrasts, contexts and conflicts. In: R.D. Ashmore & L. Jussim, Self and identity. Fundamental issues (pp. 218–230). New York: Oxford University Press. Jussim, L. & Ashmore, R.D. (1997). Conclusion. Fundamental issues in the study of self and identity – contrasts, contexts and conflicts. In: R.D. Ashmore & L. Jussim, Self and identity. Fundamental issues (pp. 218–230). New York: Oxford University Press.
go back to reference McAdams, D.P. (1997). The case for unity in the (post)modern self: a modest proposal. In: R.D. Ashmore & L. Jussim, Self and identity: Fundamental issues (pp. 46–78). New York: Oxford University Press. McAdams, D.P. (1997). The case for unity in the (post)modern self: a modest proposal. In: R.D. Ashmore & L. Jussim, Self and identity: Fundamental issues (pp. 46–78). New York: Oxford University Press.
go back to reference Nencel, L. (1999). Ongezegd, onverteld, onuitgesproken. Gestalte geven aan gender in een veldwerkpraktijk. Tijdschrift voor Genderstudies 2(1), 15–26. Nencel, L. (1999). Ongezegd, onverteld, onuitgesproken. Gestalte geven aan gender in een veldwerkpraktijk. Tijdschrift voor Genderstudies 2(1), 15–26.
go back to reference Nijhof, G. (2000). Levensverhalen: De methode van autobiografisch onderzoek in de sociologie. Amsterdam: Boom. Nijhof, G. (2000). Levensverhalen: De methode van autobiografisch onderzoek in de sociologie. Amsterdam: Boom.
go back to reference Portelli, A. (1998). Oral history as genre. In: M. Chamberlain & P. Thompson (eds.), Narrative and genre (pp. 23–45). Londen: Routledge. Portelli, A. (1998). Oral history as genre. In: M. Chamberlain & P. Thompson (eds.), Narrative and genre (pp. 23–45). Londen: Routledge.
go back to reference Rosenthal, G. (1993). Reconstruction of life stories: principles of selection in generating stories for narrative biographical interviews. In: R. Josselson & A. Lieblich (eds.), The narrative study of lives (pp. 59–91). Newbury Park: Sage. Rosenthal, G. (1993). Reconstruction of life stories: principles of selection in generating stories for narrative biographical interviews. In: R. Josselson & A. Lieblich (eds.), The narrative study of lives (pp. 59–91). Newbury Park: Sage.
go back to reference Schrijvers, J. (1999). Op de vlucht voor idealen? Feministische antropologie onder vuur. Tijdschrift voor Genderstudies 2(1), 27–37. Schrijvers, J. (1999). Op de vlucht voor idealen? Feministische antropologie onder vuur. Tijdschrift voor Genderstudies 2(1), 27–37.
go back to reference Wolf, D. (ed.) (1996). Feminist dilemmas in fieldwork. Boulder, Colorado: Westview Press. Wolf, D. (ed.) (1996). Feminist dilemmas in fieldwork. Boulder, Colorado: Westview Press.
Metagegevens
Titel
11 Levensverhalen van daklozen
Auteur
Geeske Hoogenboezem
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6400-8_15