Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 Als wijn bij de maaltijd

(Levens)verhalen in de joodse traditie

Auteur : Marcus van Loopik

Gepubliceerd in: De betekenis van levensverhalen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit artikel gaat over de centrale plaats van verhalen in de joodse cultuur. Eerst vertel ik u in het kort welke rol verhalen voor mij persoonlijk in het leven hebben vervuld en nog altijd vervullen. Vervolgens ga ik in op het hoofdthema van dit boek: levensverhalen. Ik leg uit waarom (pure) biografische en autobiografische verhalen binnen de joodse cultuur lange tijd nauwelijks van betekenis zijn geweest. Dat is opmerkelijk!
Voetnoten
1
Zie Babylonische Talmoed Sanhedrin 37a.
 
2
Rabbi Hillel de Oude leefde eind eerste eeuw voor de jaartelling en in het begin van de jaartelling.
 
3
Babylonische Talmoed Soekka 53a e.a.
 
4
Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. In ruimere zin sluit het woord ‘Thora’ de mondelinge uitleg bij deze boeken in.
 
5
In de oudheid vormt de levensbeschrijving (Vita) van de joodse historicus Flavius Josephus (ca. 38-100) vrijwel de enige noemenswaardige uitzondering op deze regel. Enkele andere uitzonderlijke voorbeelden uit latere tijd zijn de opsomming van autobiografische opmerkingen van de Spaans-joodse bijbelcommentator Don Isaäc Abrabanel (1437-1508) en de autobiografie, Het leven van Juda, van de Italiaanse Rabbi Juda Arje Modena (1571-1648). Het boek Sefer Ha-kabbala (Boek van overlevering) van Abraham Ibn Daoed (1110-1180) bevat slechts zeer korte gegevens over rabbijnse overleveraars van de traditie. Van levensverhalen mag je hier niet spreken.
 
6
Zie Babylonische Talmoed Baba Batra 15a; letterlijk: Job is een ‘masjal’ – gelijkenis.
 
7
Poeriem (gevierd in het najaar) is afgeleid van ‘poer’ – lot. Het verwijst naar het lot dat Haman geworpen had om de datum te bepalen waarop de joodse gemeenschap in Perzië zou moeten worden uitgemoord.
 
8
Het bijbelcommentaar van Rasji staat in traditionele rabbijnse bijbeluitgaven afgedrukt naast de bijbeltekst, aan de rand van elke pagina. Daarmee is stilzwijgend aangeduid dat zijn opmerkingen voor het goede verstaan van de tekst onontbeerlijk zijn.
 
9
Zie de weergave van deze verhalen in N. Kravitz (1970), 3,000 Years of Hebrew literature (pp. 314-315). Londen/New York: Howard and Wyndham Ltd, vgl. Micha 2:13.
 
10
Midrasj Sifre, piska 49.
 
11
Zie voor het gehele verhaal, vertaald uit het Jiddisch, L. Zevin, The Parables of the Teacher of Doubno (pp. 25-26), New York.
 
12
Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. In ruimere zin sluit het woord ‘Thora’ de mondelinge uitleg bij deze boeken in.
 
13
Soetendorp, J. (1963), inleiding bij L.I. Newman , Uit de wereld der joodse mystiek (p. 7), keuze en vertaling (uit het Engels) van Ch. Milner, Den Haag: Servire.
 
Literatuur
go back to reference Eliach, Y. (1990). Chassidische vertellingen over de holocaust, voorwoord (vert. uit Engels door D. Kroon). Den Haag: uitg. BZZTôH. Eliach, Y. (1990). Chassidische vertellingen over de holocaust, voorwoord (vert. uit Engels door D. Kroon). Den Haag: uitg. BZZTôH.
go back to reference Flusser, D. (1981). Die Rabbinischen Gleichnisse und der Gleichniserzähler Jesu. Bern/ Frankfurt: P. Lang Publishing Group. Flusser, D. (1981). Die Rabbinischen Gleichnisse und der Gleichniserzähler Jesu. Bern/ Frankfurt: P. Lang Publishing Group.
go back to reference Friedman, M. (1988). A dialogue with Hasidic tales. New York: Insight Books, Human Sciences Press. Friedman, M. (1988). A dialogue with Hasidic tales. New York: Insight Books, Human Sciences Press.
go back to reference Herr, D. (1971). The historical significance of the dialogues between Jewish sages and Roman dignitaries. In: J. Heinemann & D. Noy (eds.), Scripta Hierosolymata (vol. 12, pp. 123–150). Jerusalem: Magnes Press-Hebrew University. Herr, D. (1971). The historical significance of the dialogues between Jewish sages and Roman dignitaries. In: J. Heinemann & D. Noy (eds.), Scripta Hierosolymata (vol. 12, pp. 123–150). Jerusalem: Magnes Press-Hebrew University.
go back to reference Kadushin, M. (1964). Worship and ethics: A study in Rabbinic Judaism. Evanston Il: Northwestern University Press [in verband met rabbijnse waardeconcepten]. Kadushin, M. (1964). Worship and ethics: A study in Rabbinic Judaism. Evanston Il: Northwestern University Press [in verband met rabbijnse waardeconcepten].
go back to reference Kadushin, M. (s.a.). Organic thinking: A study in Rabbinic thought. New York: Bloch Publishing Company. Kadushin, M. (s.a.). Organic thinking: A study in Rabbinic thought. New York: Bloch Publishing Company.
go back to reference Loopik, M. van (1989). De maggied van Dubno: Gelijkenissen van een mensenkenner. In: Tora met Hart en Ziel (pp. 225–233) (feestbundel van artikelen, aangeboden aan Y. Aschkenasy). Hilversum: Gooi en Sticht. Loopik, M. van (1989). De maggied van Dubno: Gelijkenissen van een mensenkenner. In: Tora met Hart en Ziel (pp. 225–233) (feestbundel van artikelen, aangeboden aan Y. Aschkenasy). Hilversum: Gooi en Sticht.
go back to reference Loopik, M. van (1998). Aan wie heeft zal gegeven worden: Een les over de masjal. In: J.P. Brommer e.a. (red.), Schrijfze op deTafel van uw Hart (pp. 97–104). Hilversum: B. Folkertsma Stichting voor Talmudica,. Loopik, M. van (1998). Aan wie heeft zal gegeven worden: Een les over de masjal. In: J.P. Brommer e.a. (red.), Schrijfze op deTafel van uw Hart (pp. 97–104). Hilversum: B. Folkertsma Stichting voor Talmudica,.
go back to reference Young, B.H. (1998). The parables: Jewish tradition and Christian interpretation. Massachusetts: Hendrickson Publishers. Young, B.H. (1998). The parables: Jewish tradition and Christian interpretation. Massachusetts: Hendrickson Publishers.
Metagegevens
Titel
6 Als wijn bij de maaltijd
Auteur
Marcus van Loopik
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6400-8_8